11_2020_JBF 1
Hörby Bruk höll länge fast vid sin Ekeby-skottkär
ra. Från 1960-talet har sortimentet växt och idag saluförs drygt 200 produkter. Det har också blivit dyrare i Kina på grund av den höga dollarkursen. Kvaliteten är också en nyckelfråga. Kina producerar kvalitet som är okej, men vi tillverkar med bättre kvalitet själva. Göran Sjöberg framhåller vikten av att hålla hög kvalitet på produkterna - Vi bygger vårt varumärke Hörby Bruk på kvalitet. Idag är också konsumenter mer intresserade av Sverigetillverkade produkter. Ökad konkurrens Hörby Bruks strategi är att tillverka alla företagets produkter i Sverige trots den allt tuffare konkurrensen. Göran Sjöberg menar att det finns en given plats för varumärket Hörby Bruk. - Lågprisimporten ökar och det säljs direkta kopior av våra produkter, och det även i byggvaruhandeln. Våra produkter är enkla och det är svårt att patent- och mönsterskydda dem, eftersom de har tillverkats så länge. De har sett ut på samma sätt i många år. Men svenska proffsanvändare är noga med kvaliteten. De betalar hellre lite mer för att slippa problem med produkter som inte håller måttet. Fortsatta investeringar Han berättar att företaget har gjort stora investeringar för att kunna behålla tillverkningen i Sverige. - Fram till 1980-talet hade Hörby Bruk 100 anställda. Då började vi automatisera produktionen och att använda robotar. Det har varit nyckeln till att vi har kunnat ha produktion av enkla produkter i Hörby. Vi har effektiviserat produktionen och nu har bolaget ett 40-tal anställda. De senaste tre åren har Hörby Bruk investerat i bland annat en ny anläggning för pulverlackering, ett nytt lager och en helautomatiserad presslina för att pressa korgar till Ekeby-kärran. - Det har varit tunga investeringar för företaget. Men tack Göran Sjöberg har varit vd på Hörby Bruk sedan 2009. 20 JBF ■ 11-2020