11_2020_JBF 1
juridik Bilden föreställer inte byggnadsställning
en i den aktuella reklamen. Reklam för byggnadsställningar var könsdiskriminerande Unihak AB:s reklam för en modulställning från Uniring på instagram visar på stereotypa könsroller och är därför könsdiskriminerande. Reklamombudsmannen, Ro, anser att reklamen strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. DEN AKTUELLA REKLAMEN var ett sponsrat inlägg på Instagram Stories. Inlägget bestod bland annat av två bilder. Den ena var på en byggnadsställning som hade bildtexten ”Sommarkampanj på Uniring modulställning”. Den andra bilden visade en trä-bänk med bildtexten ”Köp nu och få samtidigt en trallbänk till din fru utan extra kostnad!”. I inlägget fanns också texterna ”Värde 1499 kr. Gäller till den 30 juli 2020.” samt ”Uniring sommar kampanj 32% rabatt. Köp nu och få samtidigt en trallbänk till din fru.”. Ingen avsikt Enligt annonsören Unikhak AB fanns det absolut ingen mening att reklamen skulle framställa personer i stereotypa könsroller eller vara könsdiskriminerande eftersom bolaget inte står för sådana värderingar. Utan syftet var “oavsett vem som köper produkten skulle få en trallbänk 24 på köpet och eventuellt kunna skänka bort denna i gåva till någon som man tycker om”. Strikt praxis Ro framhåller att “reklam som framställer personer i stereotypa könsroller och som kan anses beskriva eller förmedla en nedvärderande bild av kvinnor eller män är schabloniserande och anses enligt praxis vara könsdiskriminerande”. Enligt Ro förmedlar reklamen “intrycket att de marknadsförda byggnadsställningarna främst är för män och inte för kvinnor vilket förmedlar en stereotyp bild av att män köper byggartiklar och att kvinnor passivt tar emot en bänk av sin man”, och att “den stereotypa bilden av kvinnor är nedvärderande för kvinnor i allmänhet”. Därför strider reklamen mot Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. JBF ■ 11-2020