11_2020_JBF 1
juridik Jem & Fix fälls för vilseledande reklam R
eklamombudsmannen, Ro, anser att Jem & Fix:s reklam för Lay-Z Spa Miami är vilseledande eftersom produkten sålde slut under marknadsföringsperioden och Jem & Fix har inte kunnat visa några skäl som friar från ansvar. DEN AKTUELLA ANNONSEN finns i en reklambroschyr som har publicerats på jemfix.se. Broschyren innehåller priserbjudanden för vecka 27 2020 och bland annat marknadsförs Lay-Z Spa Miami. I erbjudandet står bland annat ordinarie pris 3495:- skrivet i mindre stilgrad, främst i svart. I en större röd ruta anges ”2995:-” i vit text med stor stilgrad. Det står även ”Spara 500:-” i gul text. Enligt den som anmälde annonsen gjorde Jem & Fix reklam för Lay Z-Spa Miami under veckorna 26 och 27, men produkten var slutsåld för säsongen redan vecka 26. Hög efterfrågan Jem & Fix anförde bland annat att bra väder och många coronalediga medförde att försäljningen under maj och juni ökade med 150 procent, vilket gjorde att produkten sålde slut mycket tidigare än planerat. Men den var inte slutsåld under kampanjen, utan den kunde köpas även under vecka 27. Dock sålde den slut under den veckan i några av Jem & Fix:s butiker. Företaget kunde inte ta bort produkten från reklambladet som hade delats ut samt publicerats digitalt i en låst pdf-fil. På webbsidan togs den dock bort så fort den sålde slut. Tillgänglig hela perioden Ro påpekar att huvudregeln är att en produkt ska vara 26 tillgänglig under hela marknadsföringsperioden. Om annonsören har skäl att anta att man inte “kommer att kunna möta efterfrågan, måste det klart och tydligt anges i marknadsföringen.” Undantag finns Undantagsvis kan annonsören inte lastas när en vara saknas under hela eller delar av marknadsföringsperioden. Som exempel anger Ro att “efterfrågan kraftigt överstiger vad som rimligen kunnat förväntats samt om annonsören i dessa fall står fast vid sitt erbjudande och inom rimlig tid tillhandahåller varan eller en likvärdig vara till samma pris”. Inget undantag Ro skriver att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar att erbjudandet gäller under hela vecka 27 och att annonsören har vidgått att produkten inte har kunnat köpas under hela vecka 27. Eftersom Jem & Fix inte har visat några skäl för att bolaget inte kan lastas för att produkten inte var tillgänglig under hela marknadsföringsperioden, är reklamen vilseledande och strider därför mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. JBF ■ 11-2020