11_2020_JBF 1
juridik Hunton fälls för vilseledande marknadsför
ing Hunton Fiber AB och företagets norska moderbolag Hunton Fiber AS fälls för otillbörlig marknadsföring av träfiber- och cellulosaisolering i Sverige, enligt en färsk dom av Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt. BRANSCHORGANISATIONEN SWEDISOL STÄMDE Huntonbolagen 2018 och i stort sett delar domstolen Swedisols uppfattning att Huntons marknadsföring av Hunton Nativo Träfiberisolering är felaktig och vilseledande eftersom den bland annat ger intrycket av att träfiberoch cellulosaisolering är miljövänligare, fuktsäkrare och mer brandsäker än mineralullsisolering. Miljonvite Domstolen förbjuder envar av Hunton Fiber AB och Hunton Fiber AS vid vite om 2 miljoner kronor att i sin marknadsföring av träfiberisolering i Sverige använda påståenden som exempelvis "Hunton Nativo Träfiberisolering är en miljövänlig isolering", "Genom att använda Hunton Nativo Träfiberisolering bidrar du till att minska utsläppen av CO2 och andra växthusgaser", "Träfibermaterial förkolnar på ytan medan mineralull smälter. Mineralull kommer därför att försvinna (smälta bort) under ett brandförlopp, och därmed exponera andra konstruktionsdelar för lågorna mycket tidigare än träfiberisolering skulle göra." Höga krav I sitt avgörande hänvisar Patent- och marknadsdomstolen till Internationella handelskammarens regelverk för reklam och marknadskommunikation. Regelverket anger att vaga eller ospecifika påståenden om en viss positiv miljöpåverkan endast får användas “om de utan reservation är giltiga under alla rimligen förutsägbara förhållanden”. Om detta inte är fallet, är kraven höga för att man ska få använda uttryck som exempelvis "miljövänlig", ”ekologiskt säker”, ”grön”, ”hållbar”, ”klimatsmart”. Sådana påståenden får bara användas när “det finns utarbetade, generellt accepterade metoder för att mäta hållbarhet eller bekräfta att hållbarhet har uppnåtts får påståenden som hävdar detta användas”. Domstolen anser inte att Hunton har kunnat visa att bolagets marknadsföring uppfyller nämnda krav. Därför är de aktuella påståendena ovederhäftiga och vilseledande, och domstolen anser att marknadsföringen sannolikt påverkat mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat beslut. Hunton besviket Branschorganisationen Swedisol organiserar de fyra gloJBF ■ 11-2020 Swedisol representerar mineralullstillverkarna Isover, Knauf Insulation, Paroc och Rockwool. bala mineralullsproducenterna Isover, Knauf Insulation, Paroc och Rockwool, och det motståndet har varit övermäktigt, enligt Hunton Fiber. - I denna rättegång har det varit David mot Goliat. Hunton Fiber är angelägen om att agera med korrekt marknadskommunikation och vi accepterar att domstolen funnit att vi gick för långt i viss marknadsföring. Vi upplever dock att det är onödigt av branschjättarna inom mineralull att stämma oss som en liten alternativ leverantör, som står för en marginell del av den totala marknaden. Vi har under processen sökt en dialog med Swedisol men tyvärr utan framgång vilket vi beklagar, säger Arne Jebsen, vd för Hunton Fiber. Swedisol nöjd Swedisol hävdar att man vid ett flertal tillfällen uppmanat Hunton att upphöra med den påtalade marknadsföringen, annars skulle rättsliga åtgärder vidtas. Enligt Swedisol har man försökt nå en lösning utan rättegång men det lyckades inte. - Domstolen har fastslagit att genomsnittskonsumenten inte har djupgående kunskaper om produkternas påverkan på miljö och klimat, brandsäkerhet, byggnadsfysik eller isoleringsförmåga. Därför är det viktigt att byggbranschens aktörer inte använder sig av den här typen av vilseledande marknadsföring som Hunton har gjort, säger Mats Björs, vd på Swedisol. 29