11_2020_JBF 1
fina fordon från förr Skåpbil blev modell för vin
nande racer Fiat 1100, bilen som blev Fiats verkliga långkörare, presenterades redan 1937 som Fiat 508C. Den kom att i olika versioner tillverkas fram till 1967. KONSTRUKTÖR VAR DANTE Giacosa som redan hade haft framgång med minibilen Fiat 500, även kallad Topolino (Musse Pigg). Motorn i 1100 var enkel att trimma och pålitlig, tillgången till reservdelar god och den var förhållandevis billig. Det var alltså inte konstigt att den blev flitigt använd i såväl trimmade gatbilar som i racersportvagnar och Formula Junior. Giacosa påbörjade snabbt utvecklingen av en sportbilsvariant av 1100:an. I sin biografi kallar han Mille Miglia Coupén som en av de intressantaste modellerna på grund av karossformen som huvudsakligen åstadkommits genom noggranna aerodynamikstudier. Under tester av en skåpvagnsprototyp av Fiat 500 Topolino upptäckte testteamet att skåpbilen var snabbare än den tvåsitsiga standardmodellen. Detta oväntade resultat var ett kvarts sekel innan Ugo Zagato upptäckte samma Kammeffekt. Giacosa förstod att skåpbilen hade lägre luftmotstånd vilket ledde till att han särskilt uppmärksammade utformningen av bakdelen på den bil som förbereddes för det världsberömda Mille Miglia loppet. Ett antal modeller i skala 1:5 testades i vindtunnel vilket bekräftade att for34 men gav det lägsta luftmotståndet. I 1938 års Mille Miglia vann en Fiat MM Coupé med Taruffi och Carena bakom ratten sin klass och kom på 16:e plats totalt med en snitthastighet på 112 km/h och rekordtid för klassen. Anmärkningsvärt är att inte mindre än 58 bilar använde den nya Fiat 1100-motorn. Några var mer eller mindre standardbilar andra specialbyggda av tillverkare som Siata, Stanguellini. Viotti och Savio. Kungligt framträdande i Sverige I Sverige var det en sensation när prins Bira – en Thailändsk prins, racerförare, seglare, med mera deltog i Skarpnäcksloppet 1948 med en Simca Gordini. Simca tillverkade Fiat på licens i Frankrike. Amadée Gordini var en framgångsrik konstruktör av formel och racersportvagnar. Prinsen var först i mål i sin klass men fråntogs segern på grund av att han hade fått motorstopp i starten och blivit knuffad i gång av ingen mindre än Prins Bertil. Bira överklagade beslutet och fick efter ett år både buckla och pengar. Ett kostsamt äventyr för arrangören SMK som fick betala dubbla prispengar. Lars Cyrus JBF ■ 11-2020