11_2020_JBF 1
som alla företag kan använda för att exponera och
sälja sina produkter mot betalning, precis som på Cdon och liknande e-handelsplattformar. - Det ökar möjligheterna för alla företag. Vi kan också Listverk välja att sälja där som ett komplement och köpa trafik via Google för att öka synligheten. Men avgifterna är höga, berättar Mikael Olander, som tillägger att Amazon åtminstone initialt inte kommer att erbjuda lokal lagerhållning och logistiktjänster till företag som använder marknadsplatsen i Sverige. Hotar inte Bygghemma Många spår att svenska företag kommer att slås ut när Amazon etablerar sig i Sverige. Mikael Olander delar den uppfattningen men han tror inte att det amerikanska bolaget skulle kunna bli ett hot mot Bygghemma. - Amazon är världens största företag och det ska man ha respekt för. Men Amazon fokuserar inte på vårt segment och är ingen direkt konkurrent överhuvudtaget. Och han skulle göra samma bedömning även om Amazon skulle börja lagerhålla dörrar, fönster och andra byggvaror, samt erbjuda primetjänster i Sverige. Orsaken är ett Bygghemma fokuserar på starka varumärken. - Amazon är en megamarknad. Ingen kan sälja allt på ett bra sätt och det är inte varumärkesbyggande att sälja på världens största supermarket. Starka varumärken vill sälja till rätt kunder i rätt miljö och genom kanaler som håller en hög specialistkompetens. Därför hittar du exempelvis inga modekläder på Coop. Att Bygghemma har en specialiserad kundtjänst, tillgängliga produktexperter och ett nätverk av visningsbutiker är också avgörande fördelar. Han framhåller att Amazon inte kan erbjuda en jämförbar kundupplevelse som nischade aktörer och menar att det är trevligare att handla modekläder på Boozt än Amazon. Satsar framåt E-handeln växer och man spår att 2025 kommer 30 procent av handelns försäljning att ske på nätet i Sverige. - Amazons etablering kommer att öka pressen på de som inte finns på nätet, och skynda på förflyttningen från offline till online, bedömer Mikael Olander. På några få år har BHG Group blivit Nordens största e-handelsföretag inom byggvaror och heminredning. Företaget har skapat sig en stark marknadsposition och kan möta eventuell konkurrens från Amazon. Men trots att BHG bedömer att den risken är liten, kommer bolaget inte att slå av på takten. - Vi måste alltid jobba hårt och bli bättre. Annars kommer någon annan att utmanövrera oss. Kan man bygga ett företag snabbt, så kan man också försvinna snabbt. Handel är snabbrörligt, det går otroligt fort att tappa kundförtroende. Vi måste kämpa hela tiden, säger Mikael Olander. Per Gidlund JBF ■ 11-2020 5 Slät Enkel och modern Släta foder och socklar Anna Traditionell och karismatisk Antikfoder och Antiksockel Anna Klara Tidlös och elegant Antikfoder och Antiksockel Klara Stina Enkel och traditionell Allmogefoder och Allmogesockel Stina Fyra stilsäkra listserier med foder och sockel Att välja rätt list kan vara en utmaning. Produkterna och profilerna är många, och alla passar helt enkelt inte ihop. För att göra valet enklare för kunden presenterar vi fyra listserier med matchande sockel och foder. Alla serier finns i flera storlekar och utföranden. Läs mer om listserierna på: moelven.se/listguiden moelven.se/byggochbo BESTÄLLNING Telefon 010-122 50 50 order.woodab@moelven.se