Marknad Örebro 1
för oss så att vi kunnat visa våra kunder exakt v
ad vi gör. Det är någonting som vi burit med oss från starten. Var ni väldigt framsynta då eller hur kommer det sig att ni var så tidigt ute? – Jag är ju ingen lastbilschaufför, jag är den som har suttit på kontoret. På ett sätt har det varit väldigt bra för Nemax för jag har sett det från den sidan att man måste bygga system och organisation för att få det här att fungera. Många andra börjar med lastbilen för att sedan bygga organisationen under det. Ni började med att hämta bilbatterier. Vad gör Nemax idag? – Idag har vi en bred portfölj som innehåller väldigt mycket tjänster. Men om jag måste lista upp vilka ben vi står på så är det avfallshantering, miljörådgivning (vilket inbegriper transporter, utbildningar, konsulting, regelverk, tillståndsärenden) samt något som vi kallar för tekniska tjänster. En del där är att vi jobbar med vattenrening hos till exempel fordonstvättar. Den tjänsten håller på att bli jättestor precis som något vi kallar för drift och underhållsavtal där vi hjälper kunder med att ha kontroll på oljeavskiljare och cisterner som via ett larm till oss talar om att det är dags för oss att komma förbi och tömma. – Det roliga är att den portföljen vi byggt idag är mycket beroende på att vi fått frågor från kunder som vi löst svaren på. Det är nog något jag burit med mig från min pappa att jag hela tiden vill uppfylla kundens önskan. Att direkt svara att det kan vi ordna men samtidigt tänka hur ska jag lösa det här nu då. Vi jobbar också stenhårt med kundsupport så när du ringer hit ska du alltid få professionell hjälp och det får du med tanke på all den kompetens vi har i huset. Vi ska alltid återkoppla inom ett dygn även om vi inte har svaret på frågan. Det här är jätteviktigt för mig. Men ren avfallshämtning är fortfarande grunden? – En del är som sagt att hämta avfall och det är idag alltifrån batterier till stora mängder från industrin. Det kan vara gamla slaggprodukter som innehåller farliga ämnen, det kan vara emulsioner, alltså en vätska med farliga ämnen men även plast, skrot och allt med sladd som datorer, teveapparater och liknande produkter. Men Nemax är så mycket bredare idag. Vi tar hand om hela cirkeln med våra tjänster. Nemax har också ett mellanlager vid Skoftesta gård, dit det kommer avfall i styckegodsbilar men när det kommer till de större industrikunderna då går det direkt till avsättning. Avsättningsdelen är också väldigt viktig menar Anki. ” Där hade vi en lastbil som hämtade bilbatterier, starten på företaget var just det att vi åkte runt och hämtade blybatterier. Johan körde lastbilen, jag skötte bokföring och svarade i telefon medan min pappa ägde Nemax. Men 2002 köpte jag företaget och är nu ägare tillsammans med min son. – Daniel här på kontoret jobbar med just avsättningsdelen för det är även viktigt för oss att man återvinner så mycket material som möjligt. Det har både vi och våra kunder krav på sig att göra. Vi jobbar hårt med vart allt material tar vägen. – Du märker kanske att jag säger material här och inte avfall. I regelverket heter det här avfall fortfarande men allt oftare använder vi ordet material för det här är många gånger någonting som vi kan skapa någonting nytt av. När jag tänker på branschen och det du nämnde tidigare om digitalisering, att bygga system och regelverk. Det låter som att det är en ”galen” byråkrati i branschen generellt? – I och med att vi var med när allting började så har vi växt in i det och har haft det oss inom organisationen. Jag känner inte som företagare att vad mycket regelverk det är. För det är ju nästan det vi lever på. Vi säljer den kunskapen. Istället för att tycka att det är besvärligt så ser vi till att kompetenshöja inom området. Vi utbildar jättemycket här och satsar verkligen på det. Både internt och att kunna använda det externt till kunder. Hur fungerar det gentemot kunderna. Kommer man till Skoftesta gård eller kommer ni till dem? – Både och, som kund kan du komma hit på en öppen utbildning eller så kommer vi ut och gör den hos kunden vilket är det vanligaste. Det är också det bästa att åka ut som säkerhetsrådgivare och ha en utbildning hos kunden. – Faktum är att det var under pandemin som vi började växa med våra utbildningar. Innan hade vi också utbildningar men inte alls lika många som under pandemin. Det blev ju så accepterat och bra att vi kunde presentera detta digitalt. – Om vi säger att vi har ett företag med servicebilar i hela Sverige som transporterar farligt gods. Att få ihop ett eller två fysiska utbildningstillfällen var nästan omöjligt. Nu blev det plötsligt helt okej med en digital utbildning. Snabbt fixat, vi kör på fredag klockan nio, alla är med. Så det har vi byggt vidare på. Men ni har fysiska utbildningar också? – Vi tror på en mix, det kommer att vara både digitalt här på plats i våra nya lokaler men även på plats hos kunder. Men när vi har gäster här finns det även en helhetstanke när det kommer till vad vi jobbar med, att inte åka långt för att köpa färdig mat till exempel, utan istället ha ett samarbete med någon i trakten med lokalproducerade råvaror. – När vi hade Örebro Hockey här för några år sedan var det hamburgare från Lilla Väsby en bit bort. Det 19