Marknad Örebro 1
NÄRINGSLIV Alexandra Bagger är företagsrådgivare
på Sparbanken Skåne. ORGANISATION, EFFEKTIVITET OCH LÖNSAMHET I FOKUS FÖR SMÅFÖRETAGEN 2022 TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Organisationens effektivitet, lönsamhet och frågan om flexibla arbetsförhållanden är prioriterade områden i småföretag för 2022. Den största osäkerhetsfaktorn uppges alltjämt vara coronapandemin. Det visar en undersökning om småföretagens planer för det nya året som Novus genomfört på uppdrag av Sparbankerna. Efter snart två år med pandemi och covid-19-relaterade utmaningar tog småföretagen till stor del ett internt perspektiv när de prioriterade för 2022. För sju av tio är lönsamhet den enskilt viktigaste frågan, men även frågeställningar kring den egna organisationen tar plats högt upp på agendan. Det framgår av en enkätundersökning bland 300 småföretag som tillfrågats om vilka verksamhetsfrågor som kommer att vara viktigast under 2022. Fem av tio småföretag, 54 procent, uppgav att organisationens effektivitet är ett högprioriterat område under 2022. Nästan lika många, 50 procent, svarade att frågan om flexibla arbetsförhållanden ska lyftas samt anpassningar av företaget till nya lagar och regelverk. För fyra av tio, 38 procent, kommer också nyrekrytering att vara i fokus under 2022. – Mycket har gått väldigt snabbt under pandemin. Nedstängningskrisen kom snabbt och även återhämtningen har varit snabb. Jag är inte förvånad över att effektivitet och konsolidering nu prioriteras, eftersom det interna perspektivet kanske inte alltid hunnits med. En utvärdering jag tror att många står inför är hur arbete hemifrån verkligen påverkat företaget, säger Alexandra Bagger, företagsrådgivare på Sparbanken Skåne. När det gäller den största osäkerhetsfaktorn inför 2022 svarar 61 procent av småföretagen i Novusundersökningen att det är en ny eller fortsatt pandemi. 58 procent svarar att kunna säkra företagets lönsamhet, medan 45 procent ser tillgången på personal som en stor osäkerhetsfaktor. – Organisationsfrågor står högt upp på agendan i många småföretag. För en del är också nyrekryteringar aktuella och det finns en oro för att inte kunna få tag på rätt kompetens. Detta är en känd utmaning sedan tidigare, men som nu kan komma att ställas på sin spets. Exempelvis är rekryteringsproblemet tydligt i restaurangbranschen, säger Alexandra Bagger. 45 procent av småföretagen uppger också att kundernas förändrade beteenden i spåren av pandemin är en stor osäkerhetsfaktor. Endast två av tio, 19 procent, ser en osäkerhetsfaktor i att utfasningen av de offentliga stödåtgärder som satts in under pandemin går för fort. – Utfasningen av myndigheternas stödåtgärder har lyfts fram som en oro bland experter, men när vi frågar småföretagarna själva ser de inte detta som något större problem. När det gäller exempelvis skatteuppskov så har en del företag under året betalat in sin uppskjutna skatt, medan andra valt att söka ytterligare anstånd. Exakt vilka utmaningar som kan finnas i detta framöver är svårt att bedöma, säger Alexandra Bagger. Sju av tio småföretag svarar att takten i deras hållbarhetsarbete inte förändrats alls på grund av pandemin, den har snarare ökat. 46 procent av småföretagen kommer att prioritera en robust försörjnings- och leveranskedja i verksamheten och 45 procent ska se över sin miljöpåverkan vid resor. – Pandemin har snarare aktualiserat hållbarhetsfrågorna nu när vi fått uppleva hur världen och förutsättningarna kan ändras på kort tid. Att ha en långsiktig lönsamhet i sitt företag är egentligen en hållbarhetsfråga i sig. När man ställer krav på leverantörerna påverkar det ofta i flera led. Det gör att medvetenheten kring hållbarhet ökar och sprids som ringar på vattnet. Nästan hälften av företagarna svarar att de fått insikt i vikten av hållbarhetsfrågor under pandemin, avslutar Alexandra Bagger. ® 30