DMV 1
MÄSSA AUTOMECHANIKA Automechanika Frankfurt är vä
rldens största mässa för motorbranschens eftermarknad. Tänk er tolv stora mässhallar, indelade i tre våningsplan i vissa fall, packade med allt från små dioder till lastbilslyftar och allt däremellan – ungefär så såg det ut, dessutom fullproppat med besökare. Springandes mellan hallarna var affärsmän, journalister och övriga på något sätt kopplade till bilbranschen och dess eftermarknad. TEXT OCH FOTO: JOHN SEMP I LL Årets mässa var den 25:e i ordningen, anledning därför att slå på extra stort. Det gjordes med två nya teman: Classic Cars och REIFEN. Det sistnämnda är en extramässa tillägnad däckleverantörer. När det gäller marknaden för klassiska bilar så har den fått ett uppsving – allt fler verkstäder tar emot veteranbilar. När siffrorna från Automechanika ramlade in var 75 procent nöjda med tillskottet av detta segment. Automechanika 2018 var en succé, 136 000 besökare från 181 länder var på plats, och 10 000 av dem besökte mässan för första gången. Enligt enkäten svarade dessutom 82 procent att de uppnådde sina mål med mässan – en ökning med fyra enheter jämfört med för två år sedan. – Den 25:e upplagan av Automechanika Frankfurt var det största och mest internationella eventet i dess historia, berättar Detlef Braun, styrelsemedlem hos Messe Frankfurt. Mellan 11–15 september 2018, presenterade över 5 000 företag (2016: 4 843) sina nya produkter och lösningar på en yta av 315 000 kvadratmeter. Aldrig tidigare har Automechanika Frankfurt varit så fokuserad på framtiden. Alla områden inom bilens eftermarknad – industri, återförsäljare och verkstäder – har reagerat på stora trender som innefattar uppkopplade bilar, samverkande verkstäder och rena fordon, med att erbjuda en stor bredd av innovationer för den internationella besökargruppen de senaste dagarna. I samtliga 23 utställningsutrymmen, och utomhus, har det verkligen surrat. Detlef Braun, styrelsemedlem hos Messe Frankfurt. FOTO: Messe Frankfurt Exhibition GmbH. Att ett ökande veteranbilsintresse bidrar till en framåtfokuserad eftermarknadsmässa låter kanske lite motsägande. Men den marknaden ökar uppenbarligen, likaså även andelen elkonverterade veteranbilar. Efterfrågan på originaldelar växer, vilket flera under mässan vittnade om. Att exempelvis Bosch växlar upp sin tillverkning av reservdelar för äldre bilar blir detta faktum desto tydligare. Sitter du och grämer dig över att du missade årets Automechanika, kan vi trösta med att vi har tagit med några av mässans godbitar här i reportaget. Och dessutom behöver du inte vara ledsen alltför länge – datum är redan satta till den 26:e upplagan, boka därför in 8–12 september 2020 redan nu. 19