DMV 1
FRAMTID INTELLIGENTA DÄCK Datan som däcket skicka
r avgör vilka åtgärder som bilen väljer att vidta. Erensto Garcia Domingo, kommunikationschef Pirelli Cyber Car, Italien. Det nya systemet kallas Cyber Car. Det kompletteras med däcktillverkarens särskilda Connesso-system, som skickar informationen vidare till din smartphone. Informationen kan även delas med din däckverkstad, som på så vis kan hålla koll på däckstatusen åt kunden. mar- eller vinterdäck, säger Erensto Garcia Domingo. Du som användare får också information. Detta tack vare Connesso, vilket är när samma teknik kommunicerar med din mobiltelefon. Även där samlas all aktuell information och du får veta mycket om däckets aktuella status. Exakt vilken information, och hur den senare ska presenteras, är i stort upp till biltillverkarna. Cyber Car-tekniken klarar att leverera alla parametrar, men det är upp till biltillverkare att ta tillvara på tekniken i det skede då nya bilmodeller utvecklas. Det är där och då som de har möjlighet att ta tillvara alla fördelar som tekniken erbjuder. – All data bidrar till höjd säkerhet, ger dig som konsument löpande information och bidrar även till att minska slitagen på däcken vilket också gynnar miljön, säger Erensto Garcia Domingo. Fördelarna sträcker sig även till däckverkstäder, där Pirelli nu menar att de satt den framtida marknadsstandarden. – På sikt, i takt med att tekniken appliceras direkt av biltillverkarna, så blir det också en branschstandard, menar Erensto Garcia Domingo. Det innebär i sin tur att däckhandlaren enbart behöver ha koll på en sorts system, vilket bidrar till att minska kostnaden för att hantera däcken. Systemet beskrivs som två delar som utvecklas som en enhet. Det ena är däcket och dess egenskaper. Det andra är sensorer och den digitala information som de kan samla. Allt samlat i en och samma sluten enhet. – Tiden då ett däck bara var en svart klump med gummi är därmed förbi, säger Erensto Garcia Domingo. För Pirelli har utmaningarna 26 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 6 2018