DMV 1
ÖVERSIKT HJULTVÄTTAR driftstopp. Sedan gäller olj
ebyte efter 200 pumptimmar, vilket motsvarar ungefär 24 000 tvättar. All service sköts av Svenska Lager själva under garantitiden. Åt vilket håll är branschen på väg? – Idag så är det jätteaktuellt med en mindre vattenkonsumtion, säger Fredrik. Samtidigt som konsumenten idag uppskattar mer och mer en miljötvätt, framför kemikalier. Sarea Naddaf jobbar som däckmontör hos Däckgruppen. Ute på anläggningen i Täby norr om Stockholm använder de sig av en Drester W-750. – Jämför detta med andra tvättar som har upp till 20 liter dricksvatten i spill per hjultvätt, tillägger Fredrik. Där kan man börja räkna när man ska lämna slammet på deponi. Det blir en enorm kostnad. Och tyvärr så är det väldigt få som skickar iväg på deponi. En annan reflektion man bör göra är att beakta vart allt granulat tar vägen. Enligt plastbranschen rör det sig om 100 000 ton granulat årligen, plastmaterial som till större delen hamnar i havet som mikroplaster. Svenska Lager rekommenderar en förebyggande service inför säsong för att undvika Går det att få bort hårtsittande smuts, som den där envisa gula beläggningen? – Det här inbrända bromsdammet, det får du inte väck, och tar du väck det med kemikalier har du också tagit sönder ytan på fälgen. Då gäller en mekanisk renovering. Ställs det nya krav på hjultvättar när däcken utvecklas med exempelvis TPMS? Tyvärr så är det få som skickar iväg på deponi. – Hjulen är konstruerade för att tåla en tuff miljö, alltså många minus [grader] till många plus, och en TPMS till exempel är en sluten ventil. Själva tvättprocessen mår hjulet bara bra av; man blir av med tungmetaller och salt. Som sagt, hjulen är konstruerade (även gummit) för att klara väldigt höga och låga temperaturer och ett högt tryck. Hjul används annars i en tuffare miljö än i själva tvättprocessen. r DÄCKHOTELLEN ÄR FLITIGA ANVÄNDARE AV HJULMASKINTVÄTTAR Vi åkte ut till Däckgruppens däckhotell i Täby för att få några kommentarer av de som jobbar mest med hjultvättmaskiner. Där träffade vi Sarea Naddaf, han arbetar som däckmontör hos Däckgruppen och använder sig av trotjänaren med några år på nacken: en Drester W-750. Den tvättar rent med hett vatten och plastgranulat. Vad behöver man tänka på när man jobbar med hjultvättmaskiner? Det är viktigt att hålla koll på vattennivån i tanken. Displayen visar hur många tvättar som har gjorts. När den visar 150 tvättar måste man göra rent maskinen: tömma på vatten, tvätta och göra rent insidan och sedan fylla på med nytt vatten. Efter två, tre maskinrengöringar brukar man byta ut plastgranulatet. Hur fungerar de olika tvättprogrammen? Man väljer tvättprogram efter hur smutsiga hjulen är. Tvättprogrammen är lika, det är bara längden som skiljer. Och det är skillnad om det är små eller stora hjul [bestäms via en knapptryckning]. Plåtfälgar brukar vi köra med 30 sekundersprogrammet. Aluminiumfälgar, om de är jättesmutsiga, kör vi med 90 sekunder. Vid normalsmutsiga hjul är det 60 sekunder. Under säsong så kör maskinen hela tiden, den stannar inte en sekund! När man är klar med två däck [en vagn] lämnar man av dem och hämtar två nya. Vad är dina tips till kollegorna i branschen? – Det sitter sensorer nedtill som matar fram däckvagnarna, se till att de är hela och rena. – Använd hörselskydd, för det låter faktiskt mycket! – För att hålla koll på däcken sätter vi en liten lapp med regnummer innan däcken lämnas på lagring, då blåser vi torrt [med tryckluft] på däcken så att lappen fastnar, annars lossnar den! Lossnar lappen blir det inte kul när kunden ska ha sina däck på våren! – Ta hand om ryggen när du hanterar däcken. r 32 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 6 2018