DMV 1
PORTRÄTTET TIKKA Då mycket av jobben är säsongsbe
tonade gör Tikka Race PPC Power även rena servicejobb, även på personbilar. BMW:n på lyften har Matts dock tagit över efter sin far. En 750i E32 med extra allt. Och som vanligt för bilar från dessa regioner: rostfri. Så klart. princip som en extra expansionskammare som bildar en returpuls. – Lägger du returpulsen lite längre upp så drar motorn lite längre upp i varv. Lägger du pulsen något längre ned i varvtal så får du ett bättre vridmoment. Verkstaden då? Den är på ungefär 400 kvadratmeter samt en 160 kvadratmeters övervåning. Några tillbyggnader i efterhand har inte skett, sedan nystarten år 2000. – Jag fick ett generöst glesbygdsbidrag av Länsstyrelsen, vilket möjliggjorde detta, säger Matts. Sedan hade jag tur att komma över mycket billigt byggmaterial. Verkstadens ytterväggar är byggda av Plannja Pre-Wall vilket är ungefär som att bygga Lego. Bara stapla det del för del på varandra, då är det ett komplett väggsystem med isolering, tätning och allt. Årets sommarprojekt (för här pågår ständigt nya projekt i olika former) är att vintersäkra lokalerna. – Vi kan ha nedåt 45-50 minusgrader ute på vintrarna, förklarar Matts. Då kommer jag inte långt med luftvärmepumpar här inne kan jag säga, så just nu håller jag på att tilläggsisolera lokalerna för fullt. Idag värms lokalerna upp av luftvärmepumpar och dom kallaste perioderna av pellets. I golvet finns även i princip en två kilometers ingjuten golvvärmeslinga. Golvvärme och pelletspanna, med mantel runt hela skorstenspipan, har Matts byggt själv. Förstås. Det är mer än bara en vanlig verkstad. Som raka motsatsen till de prydliga verkstäderna på fina gatan i storstaden. Precis som Matts Tikka vill ha det. q MATTS TIKKA OM … – Elbil eller HYBRID. – SNÖSKOTER eller bil. – ÄLGSTEK eller sushi. 39