DMV 1
EXPERTEN OKTOBER KUNSKAPER FRÅN SKOLBÄNKEN BLANDA
S MED ERFARENHETER FRÅN VERKSTADEN – eTURBOn ganska gammal teknik med nya bekymmer Hela idén med turbo bygger på det faktum att det saknas luft för att ge en motor med en given volym högre effekt. Motorns effekt är en produkt av varvtalet och motorns avgivna vridmoment. Man kan alltså öka motorns varvtal där maximalt vridmoment uppnås för att få högre effekt. Motorn kan då upplevas som orkeslös på låga varv. För att kompensera detta har vi idag omställbara insugningsrör och kamaxlar, men låt oss återgå till överladdning. En motor med låt oss säga 1,6l slagvolym har ett ganska givet maximalt vridmoment. Det är alltså inte så att det saknas bensin eller diesel för att få högre effekt, det är istället mängden luft som är för liten. Skulle vi uppnå 100% fyllnadsgrad så har vi ju bara 1,6l att spela med, och då är mängden bensin eller diesel som behövs ganska given. Men tänk om vi bara kunde pressa in mer luft i motorn, då är ju problemet löst. Det går ju faktiskt ganska enkelt att göra med ett övertryck i insugningsrö44 ret. Alltså, en kompressor på insugningsröret borde lösa problemet. Att använda en mekaniskt driven kompressor är lite ovanligare, men det har sina fördelar med att det framför allt fungerar bättre på låga varvtal. Kompressorns problem är dock att leverera de stora luftvolymer som behövs vid höga varvtal. Här är ofta turbon en bättre lösning. Vi har ju därför även en del motorer som använder både kompressor och turbo; framför allt för att få ett jämnare vridmoment över hela varvtalsregistret. Vi har normalt ett lufttryck på cirka 1 000 hPa, som vill fylla cylindern när insugsventilen öppnar. Om vi skulle höja trycket i insugningsröret till, låt oss säga 2 000hPa, och DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 6 2018 dessutom spruta in dubbelt så mycket bränsle, ja då skulle 1,6l motorn också bete sig mer som en 3,2l sugmotor. Nu stämmer det inte riktigt, mängd mindre faktorer som också påverkar vår enkla beräkning. Men för att förstå idén med överladdning duger det gott. Många tillverkare experiDet var ganska stora och utrymmeskrävande konstruktioner. framför allt för att luftens temperatur ökar vid höjt tryck och då ökar också volymen. En annan orsak är att turbon eller kompressorn behöver energi för att drivas, plus en menterade med en avgasdriven turbin som direkt drev ett kompressorhjul på insugningssidan. Den schweiziske ingenjören Alfred Büchi var först ut med en fungerande lösning, och han titulerades som turbons uppfinnare. Hans patent för en turbo blev giltigt 1905. Det var ganska stora och utrymmeskrävande konstruktioner och det dröjde därför ända till 70-talet innan de dök upp på personbilar. 1973 presenterades BMW:s 2002-modell i en turbo-version, och 1974 följde Porsche 911 Turbo. På grund av avEXPERTEN