DMV 1
EXPERTEN OKTOBER mot turbinhjulet och kan på så s
ätt reglera turbons varvtal och därigenom laddtryck. Tänk dig att du just tvättat ett kullager och skall blåsa det torrt med tryckluft. Då har du säkert lagt märke till hur du kan få lagret att rotera olika fort genom att vinkla om blåsmunstycket mot lagret. Detta är just vad de små vingarna inne i turbon gör med avgaserna. Man kan i regel ganska enkelt konstatera om man har en VNT-turbo, arbetar laddtrycksregleringens reglerstång 90 grader mot Tidigare hade jag också bara en lösning: byt turbo. turbons lagring. Den skall nämligen vrida en skena med, eller mot, rotationsriktningen på turbinhjulet. Nu kommer vi till ett stort Reglerdonet är monterat 90 grader mot turbons lagring på en VNT-turbo. bines (VNT), turbos som också fått många liknande namn: Variable-turbine geometry (VTG), variable-geometry turbo (VGT) and variable-vane turbine (VVT). Idag har de flesta tillverkare gått över till dessa konstruktioner, och vi har fått en hel del att göra på verkstaden tack vare detta. För att förstå vad det är som krånglar måste vi först förstå vad som händer i en VNT-turbo. Man har nämligen ersatt ”Turbopelles” wastegate med ett 20-tal små vingar i turbons avgasturbin. De riktar om avgasernas anfallsvinkel problem på dessa turbo modeller: avgaserna innehåller sot! Framförallt är det dieselmotorerna som drabbas av att omställningsmekanismen kärvar inuti turbon. Till råga på allt kan det kännas normalt om vi får ner handen till turbon och kan trycka på omställaren. Det är först när turbon blir varm och belastad som den vill kärva. Ofta fastnar den i maxläget, vilket resulterar i att turbotrycket plötsligt blir för högt. Styrdonet får information om detta ifrån laddtryckssensorn och begränsar motorns effektut46 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 6 2018