DMV 1
EXPERTEN OKTOBER tag tills man gör en omstart. Ib
land kan turbon kärva under lägre belastning, och man känner då hur motorn tvekar och inte riktigt vill börja ladda, tills det plötsligt släpper och allt fungerar nästan som vanligt igen. Ibland får man en felkod om att det är något fel med laddtrycksregleringen. De lite nyare bilarna kan ha ett elektriskt ställdon istället för den gamla hederliga vakuumdosan. Det har förmodligen bytts ett antal sådana ställdon helt i onödan, på grund av sotavlagringarna inuti turbon. Detta är kanske anledningen till att vissa tillverkare faktiskt inte säljer reglerdonet löst utan att man måste byta komplett turbo. Tidigare hade jag också bara en lösning: byt turbo. Nu har vi provat på ett 30-tal bilar med att försöka göra turbon ren på plats, utan att behöva demontera den ifrån bilen. Om demontering skall ske är det få verkstäder som vill chansa på en rengöring och återmontering – det är i regel alldeles för dyrt och osäkert. Men slipper vi demontera turbon och kan rengöra den på plats kommer saken i ett helt annat läge. Genom att använda en kemlösning som jäser ut som ett raklödder inuti turbon har vi lyckats rengöra minst 25 av de 30 bilar vi provat, till en kostnad som är betydligt lägre för kunden än att byta turbon – endast därför att den är sotig på insidan. Hela arbetet tar inte längre än någon timme och då är den största delen väntetid på att kemlösningen skall verka. Under tiden kan verkstaden pyssla med något annat. Jag vill också passa på att dela med mig av ett av mina Här har jag lyft på locket för att se ledskenan och alla små detaljer som skall reglera ”vingarna” längre in i turbon. enklare men ack så effektiva felsökningstrick när vi har problem med att turbotrycket inte riktigt hänger med. Ofta kan det bero på läckage på insugningssystemet. Problemet är dock att vi ibland måste upp i ett ganska rejält tryck för att läckan skall uppstå. En mycket bra och vanlig utrustning är en rökmaskin, problemet är bara det att de inte kommer i närheten av de verkliga förhållandena vid normal körning. Gör istället så här: Ta 3-4 meter av en vanlig 1/2” trädgårdsslang. Lägg ena änden framme i motorrummet och dra in resten in i bilen. Var försiktig så att du inte klämmer ihop slangen i motorhuvstätning eller dörrlister. Nu ger du dig ut och provkör bilen under normala förhållanden, det vill säga med gasen i botten. Lyssna i slangen om du hör ett kraftigt blåsljud. Flytta runt slangen i motorrummet för att försöka ringa in läckan till exempelvis laddluftkylare eller insugningspackning. Jag vet inte hur många bilar vi har hittat läckan på detta vis. En enkel vattenslang, istället för en app i datorn och en kalibrerad ultraljudsensor. Tycker man att det hörs lite för svagt sätter man en lagom stor tratt i en eller båda ändarna. För de som är tveksamma så säljer jag gärna modellanpassade trädgårdsslangar skurna i rätt längd, det är bara att höra av sig. r Väl mött! Sonny Waxmo Fordonsteknik Support SONNY WAXMO: Sonny Waxmo är i grunden en bilmekaniker som vidareutbildat sig på olika områden och då framförallt inom fordonselektronik. 1996 startade han företaget Fordonsteknik Support. Hans affärsidé var att erbjuda bilverkstäder vidareutbildning och teknisk support. Under de första tio åren var det mycket resor med utbildningar från Ystad i söder till Kiruna i norr, men idag hjälper Sonny bilverkstäderna att lösa problemen som dagens bilar vållar dem på verkstaden. I DMV svarar Sonny på vanligt förekommande frågor i branschen. r 47