DMV 1
Premiummaskiner till en verkstad, eller att den k
om bärgad och en bärgare skrev på. Finns det någon grund eller poäng med hans krav? – Det har funnits en diskussion: i USA betalades pengar ut om ens bil hade samband med dieselskandalen. Det kan ha varit något sånt. Men det är en helt annan lagstiftning där. Det kan ha varit en sån grej – jag vet faktiskt inte. Om jag säger så här: det fanns ingen vilja till att komma överens. Så skulle jag vilja beskriva det. Hade ni kunnat göra något annorlunda från början? – Jag vet inte vad det skulle kunna vara i så fall. Det var oturligt egentligen. Det kan tilläggas att kunden inte ville åka till oss överhuvudtaget. Han råkade ut för en försäkringsskada och hans försäkringsbolag säger att, ”Du ska åka till den här verkstaden som ligger nära dig.” Det gör han på deras anmaning, och har ingen insikt i arbetsprocessen – för han servar inte hos en märkesverkstad regelbundet, vad jag förstod. Han gjorde servisen på sin bil själv. Han var väldigt privat i sitt bilägande. Kan det tänkas att de redan från början försökte utnyttja er goodwill, eller hade någon annan bakomliggande agenda? – Ja, eller så är de sådana som reagerar väldigt starkt på integritet. Lite det här att man inte vill att en märkesverkstad ska hantera sin bil; man vet bäst själv och gör sina saker själv. Jag tror också att man saknade erfarenhet av hur det går till på en verkstad – för idag har alla samma system. Vi tar inte emot en bil utan att den som har lämnat bilen har skrivit under. Därför så är vi noggranna med att allting står med, för att slippa sådana här diskussioner. Och hade vi inte haft det här så hade vi verkligen legat risigt till. Men vi jobbar så idag, och förmodligen hade inte kunden erfarenhet av det, just med tanke på att han inte lämnar in bilen på verkstäder. Vad kan man lära sig av det här, vad kan era branschkollegor lära sig av detta? – Jo men en liten lärdom är att någon kan bli förbannad över ett jobb som inte kostar något. Vi tänker så här: det här kostar ju inget. Man gör åtgärder på bilen där man ser en teknisk uppdatering, det kan även vara andra saker. Då gör vi det för kunden, och de flesta blir jätteglada. Egentligen är det så att, enligt garantivillkoren från alla generalagenter, så får man inte laga bilen om inte kunden har klagat på just det specifika felet. Men i det här fallet handlar det om ett jobb som vi är skyldiga att göra [dieseluppdateringen]. Och säkerhetsåtgärder, det måste vi göra. Det gör man vare sig kunden vill eller inte. Så summa summarum: Var ännu tydligare, om det är möjligt! Det är där det blir svårt, för de flesta [kunder] är tacksamma för något som gynnar den, och gynnar ett fordon, som inte kostar något. Skillnaden är om man gör något och ska ha betalt. r Effektiva hjultvättar • Enhjulstvätt eller automatisk 4-hjulstvätt • Automatisk dosering med flera program • Energisnål med roterande högtryck • Låg vattenförbrukning www.sunmaskin.se Lovartsgatan 8 | 652 21 Karlstad | Tel 054 - 85 00 75 | sun@sunmaskin.se Generalagent för: MAHA, John Bean och SUN Diagnostics