Bumsen 1
Håkan på väg att lämna Gasthof Sonne. Spitalbron
såg vi en träbur som via hävstång hängde ett par meter över vattnet. Efter storleken kunde den mycket väl härbärgera en människa och vi undrade naturligtvis vad det kunde vara. En skylt vid brofästet informerade oss tydligt. Forna tiders straff utmättes med hjälp av denna bur, framför allt fick bagare som försökte fuska med brödets vikt, noga fastställt, då snällt sätta sig i buren och sänkas ner under vattnet. Antal gånger bestämdes av hur mycket bagaren hade fuskat! Tenngjuteri stod det på en skylt ovanför en butik. Vi gick in och jag frågade om tennföremålen i skyltfönstret tillverkades lokalt. – Det är jag som nu driver familjeföretaget, det bildades här i Eichstätt 1804 av Anton Eisenhart, sade Wilhelm Eisenhart till oss. – Vill ni titta in i min lilla verkstad? Residenzplatz. Vi hann knappt in rummet bakom butiken så var Wilhelm i full färd med att visa oss hur efterarbetet på en liten snapsbägare gick till. Här var det inte fråga om tingeltangel från Asien utan om traditionellt lokalt hantverk! Härligt att sådant fortfarande existerar. När hojarna och vi någon timme senare var klara för avfärd från Eichstätt var vi överens om att återvända och lägga litet mer tid i denna idyll. Boxer GS nr 500 000 är tillverkad! Den 19 mars 2014 offentliggjorde BMW ett pressmeddelande och upplyste omvärlden om att man i Berlin/Spandaufabriken just denna dag tillverkat den 500 000:e boxer GS:en sedan starten 1980 och av bilden att döma blev det en röd R 1200 GS LC. Säkert känner de flesta i denna klubb till att hela BMW:s motorcykeltillverkning slutgiltigt förlades från München till Berlin/Spandau 1969 och 1980 presenterade BMW R 80 G/S, den första GS:en och förmodligen den modell som räddade den fortsatta motorcykeltillverkningen åt BMW. Idag är BMW:s boxer GS den överlägset mest sålda BMW-modellen och kanske har den än idag samma avgörande överlevnadbetydelse som 1980? 16 BUMSEN 2 – 2014