Bumsen 1
Verksamhetsberättelse 2013-01-01 – 2013-12-31 Sty
relsen Styrelsen har under verksamhetsåret haft följande sammansättning T.o.m 2013-06-29 Ordförande Kassör Sekreterare Kommunikationsansvarig RO öst RO norr RO väst RO syd Ivan Wåhlström Yngve Berg Marie-Helene Bergstrand Fredric Fredricson Magne Hansen Hans Sundvall Peter Currie Lennart Andersson Från 2013-06-29 Ordförane Kassör Sekreterare Kommunikationsansvarig RO öst RO norr RO väst RO syd Ivan Wåhlström Peter Strandman Marie-Helene Bergstrand Fredric Fredricson Magne Hansen Hans Sundvall Peter Currie Lennart Andersson Under våren var Susanne Bessman adjungerad till styrelsen fram till årsmötet. Under verksamhetsåret har Magne Hansen avgått ur styrelsen och Andreas Wennborg adjungerades in i styrelsen som RO. Styrelsen har under verksamhetsåret haft 11 protokollförda styrelsemöten, varav sex möten via telefon/Skype. Valberedning Valberedningen har under hela verksamhetsåret bestått av Gunnar Elmgren (sammankallande), Roger Gross och Olle Ahlsén. Revisorer Anders Naeslund och Sven Nilsson (suppleant) har varit klubbens revisorer. Kansli Klubben har ett kansli med en halvtidsanställd kanslist, Yvonne Andersson. Kansliets viktigaste uppgift är att sköta klubbens medlemsregister, delar av bokföringen och administrera hanteringen av klubbprylar samt vara medlemmarnas kontaktpunkt. Medlemmar Under året har vi haft en bra medlemstillväxt. En tillväxttakt som dessutom tilltagit under höstmånaderna. 2013-12-31 uppgick antalet medlemmar till 5185 varav 399 familjemedlemmar vilket skall jämföras med 2012-12-31 då medlemsantalet var 4950 varav 450 familjemedlemmar, d.v.s. en ökning med 5 % totalt. Klubbtidningen Klubbtidningen Bumsen har en upplaga på ca 5000 exemplar och utkommer årligen med fem 52-sidiga nummer. Redaktionen består av Hagen Hopp som chefredaktör och ansvarig utgivare samt Britt Héléné Jakobsson, Claes Rosenbaum, Lars Malm, Tommy van Ginhoven och Patrick Janson. Som tidigare år innehåller Bumsen reseberättelser blandat med reportage, kåserier, information och mc-anknutna annonser. Styrelsen har kontinuerligt an20 BUMSEN 2 – 2014 Göran Ekman har jobbat som klubbens webbmaster även detta verksamhetsår. Reklamen på hemsidan har även under det här året bidragit med intäkter till klubben och som tidigare ansvarar Bumsens redaktion för annonsförsäljningen även till hemsidan. För klubbens medlemmar är det möjligt att läsa Bumsen på hemsidan och protokoll från styrelsemöten och andra styrdokument läggs löpande ut. Klubbkänsla och profilmaterial Under året togs en omarbetad kollektion vänt sig av tidningen för att nå ut med information till våra medlemmar. Tidningen finns också publicerad på hemsidan som e-Bumsen där den kan nås av klubbens medlemmar. Hemsidan Klubben har under året lanserat en ny och uppdaterad hemsida. Behovet av uppdatering var stort då den gamla sidan inte längre gick att underhålla. Styrelsen valde då att bygga en sida med standard komponenter som har lång livslängd och som är enkel att underhålla. Strukturen på den nya sidan påminner om den gamla, men med några skillnader: Det är numera möjligt att lägga till och ta bort sektioner. Sidan har en egen funktion för anmälan till aktiviteter och utrymmet och därmed intäktsmöjligheten för reklam har utökats. Styrelsen ambition är att sidan i och med större intäkter kommer att betala sig själv efter några år. Klubben har också både en grupp och en sida på Facebook under klubbens namn. Dessutom har många distrikt egna Facebook sidor för snabb och enkel kommunikation inom distriktet liksom mcQ. av klubbkläder fram. Syftet har varit att förnya och öppna för nya möjligheter vad gäller medlemmarnas möjlighet att uttrycka sin tillhörighet med klubben. Arbetet med sortimentet kommer att fortskrida och nya plagg såväl som nya designvarianter kommer att tillkomma efterhand. Lansering av klubbprylarna drog ut på tiden och de nya kläderna presenterades före jul 2013. Hanteringen av profilmaterial fungerar väl. Kansliet administrerar klubbprylarna. Beställning sker direkt av medlem via mejl till klubbprylar@bmwklubben.se och leverans sker sedan från kansli eller underleverantör. Klubben slipper på detta vis dyra lagerkostnader och verksamheten går med ett litet överskott. PR och reklam 2013 innebar att vi påbörjade arbetet med att likrikta klubbens tryckta material så att det så uppfyller kraven från BMW Motorrad, specificerade i profilmanualen, som vi förbundit oss att följa. Inledningsvis kommer detta att märkas i klubbens närvaro på mässor och utställningar. Vi har under december 2013 producerat trycksaker i fyra upplagor: Norr, Öst, väst och Syd som beskriver det preliminära programmet för respektive region på ett enhetligt sätt. Klubbens värvarfolder har använts flitigt under det gångna året. Foldern ger inblick i den bredd av aktiviteter och arrangemang som är klubbens innehåll. Satsningen på mcQ börjar märkas i allt material som klubben tar fram och utformar. Regionombuden via distriktsombuden har fortfarande till uppgift att