Bumsen 1
Hur många i denna klubb har inte startat sin mc-k
arriär på en Zündapp KS 100 och sedan fortsatt med ett engelskt eller japanskt märke, för att därefter snabbt inse att BMW ändå var det rätta fabrikatet, i alla fall om man ville färdas långt och bekymmersfritt? Så var det i alla fall för Håkan Björsby och sedan 1976 har han nästan oavbrutet kört BMW och dessutom skvallrar hans låga medlemsnummer om att han var en av de 100 första medlemmarna i BMW MC-klubben Sverige. TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 FOTO HÅKAN BJÖRSBY ML 2650088 – Nå, herr Björsby, vad har du att säga angående den världshistoriska händelsen som inträffade den 4 januari 1953? – Jo du, redaktören, då kom det ett osedvanligt vackert gossebarn till världen i ”kungliga” Näsby Park, ett bostadsområde i Täby kommun strax norr om huvudstaden, denne vackre lille gosse var naturligtvis jag själv! Förutom för födelsen av den sedermera medlemmen i BMW MC-klubben Sverige är väl Näsby Park känt för att nuvarande stadsministern bodde där när han kom till maktens centrum. 1969 hade Håkan i alla fall bestämt sig för att skaffa motorcykel. Han arbetade vid denna tid extra på en bensinmack i Näsby Park och där hade han sett ett par Suzuki 80-kubikare som han gillade. – Köpa en ”Japan”, du är inte riktigt klok, fick Håkan till svar av sin far när han berättade sina planer. – Det måste väl finnas bättre grejer än det? Sanningen var nämligen den att hans far till viss del skulle sponsra inköpet och därför hade synpunkter. En ny blå Zündapp KS 100 av årsmodell 1968 blev så hans första motorcykel men lyckan varade tyvärr inte så länge. – Jag och ytterligare åtta Zündappägare hade parkerat våra ögonstenar utanför polisstationen i Solna för att 26 BUMSEN 2 – 2014 se en fotbollsmatch på Råsunda fotbollsstadion, mitt emot polisstationen. (Råsunda fotbollsstadion revs som bekant för något år sedan). – När vi kom ut efter matchen så var alla våra Zündapphojar borta, stulna! – Min hittades så småningom slaktad i en av Stockholms västra förorter. – Då Zündapps lätta motorcyklar i uppbyggnad i princip var identiska med företaget mopeder, förutom cylindervolym och därmed effekt, blev de tyvärr väldigt attraktiva för tjuvar. Det var lättare att stjäla en KS 100 och sedan plocka över 100 cc-motorn på 8,2 hk till mopeden än att trimma densamma! Ytterligare en Zündapp införskaffades efter stölden och under en kort tid fanns hans personuppgifter på registreringshandlingarna för en gul Norton Commando. ”Förfallet” fortsatte med ägande av två Suzuki och lika många Honda. En av varje nyttjades faktiskt på ett par Europaresor. – Ligger det någon sanning i att du vid ett tillfälle använde flerbostadshusets tvättstuga när Norton skulle bli helgfin? – ”Don’t mention the war!” Kan du föresten repetera frågan, jag hörde faktiskt inte riktigt vad du sa? Efter avslutad skolgång blev det dags för den obligatoriska militärtjänstgöringen, på Jägarskolan i Kiruna. Därefter jobbade han hos Björsby en motorcykelfirma på Östermalm som försäljare och mekaniker. Efter några år sökte och kom han in på polisskolan. Sedan många år tjänstgör han på Gränspolisavdelningen i Stockholm och detta innebär en aldrig sinande arbetsuppgift vad illegal invandring gäller. Hösten 1976 bestämde sig Håkan för att kliva in på firma Arne Rindar AB vid Fridhemsplan i Stockholm. Den dåvarande ägaren var Bosse Rindar och av honom köpte han en spritt ny BMW