Bumsen 1
vi redan till så det blev raka spåret till hotell
et. Kunde konstatera att all turistinformation angående Lago Maggiore stämmer när de säger att den västra sidan och då med betoning på området kring Stressa är mest sevärd. Under kvällsmåltiden, i sedvanlig ordning intogs den på hotellets uteservering, samspråkade vi om resan i allmänhet samt hojarnas för- och nackdelar. – Skulle du, med facit i Ett av Verbanias många vackra hus. hand, justera något vad gäller din och hojens utrustning, frågade jag Tommy? – Jodå, istället för läderkläderna skulle jag välja allvädersstället så man slipper plocka på och av ett regnställ, man är ju trots allt inte lika smal och smidig som man var vid trettio, svarade Tommy. – Visst funkar min packutrustning helt ok, speciellt Våra hojar utanför hotellet. Ett av Stresas, många lyxhotell. sadelväskan, packrullen på passagerarplats kommer nog att bytas ut mot en sissybarväska av något slag, lovade Tommy. I övrigt var han helt nöjd med H-D:s komfort, särskilt sedan han monterade den vindavisande rutan för något år sedan. – Visst, efter c:a 15 mil får man litet träsmak av den minst sagt upprätta körställningen men det botas lätt med en liten bensträckare, konstaterade Tommy. Under hela resan hade hans Fat Boy fungerat klanderfritt och inte en enda droppe olja läckte ut eller behövdes fyllas på. Den realistiska marschhastigheten begränsade sig till 130 km/tim, däröver blev vibrationer i både handtag, fotpinnar och dyna onödigt påfrestande. Själv var jag minst lika nöjd med Cruiserns långfärdsegenskaper. Hade jag kört solo så hade marschhastigheten placerats runt 140 km/tim, där går den helt enkelt som trevligast, just runt 120 km/tim uppstår litet vibrationer och ett litet irriterande vindbrus, däröver försvinner detta. Att 46 BUMSEN 2 – 2014 BUMSEN 5 – 2013 Bella Figura i mångdubbel bemärkelse! puttra fram runt 100-120 km/tim är dock det mest idealiska. Där trivs Cruisern verkligen riktigt bra. Blev positivt överraskad av hur hanterbar Cruisern är på riktigt kurviga vägar (här var H-D helt chanslös p.g.a. den betydligt sämre marfrigången) och hur fint, speciellt via framfjädringen, den slukar ojämnheter. Hade inför resan försett Cruisern med de stora originalpackväskorna, de är på 37 liter vardera, samt modellens originallroundbag, den rymmer säkert c:a 40 liter, packutrymmet kröntes med en underbar magnetförsedd tankväska från Wunderlich. Även packutrustningen fick mer än godkänt då allt var vattentätt och satt perfekt monterat. Då jag på sådana här långresor på kontinenten kört med allvädersställ i olika former sedan 1987 så utgjorde naturligtvis denna resa inget undantag, komforten som dessa ger känner alla till som också övergett skinnkläder med tillhörande regnställ till förmån för allvädersutrustningen, naturVerbania-Pallanza bjöd på både blomsterprakt och trevlig strandpromenad.