Marknad Örebro 1
MEDIA, REKLAM & PR Alexander Axén fotbollsanalyti
ker. Rapporten Svenskarna och internet 2021 visar hur barn och unga använder internet. SÅ ANVÄNDER BARN OCH UNGA INTERNET ÅR 2021 FOTO: PRESSBILD Många föräldrar tror sig veta vad deras barn gör på nätet – men barnen håller inte med. I princip alla barn och unga använder internet, men vad de gör på internet skiljer sig från de äldres vanor. Det visar rapporten Svenskarna och internet 2021. 99 procent av 8–19-åringarna använder internet. För de unga är det helt naturligt att använda internets möjligheter, från att titta på vloggar och lyssna på digitala ljudböcker, till att kolla när andra spelar spel eller köpa virtuella föremål. För 8–11-åringar är sociala medier den främsta digitala kanalen för nyheter. Ungefär var fjärde i den åldersgruppen tar del av nyheter via sociala medier, men bara en av tio tar del av nyheter via tidningars webbplatser eller appar. –Du kanske tror att ditt barn bara tittar på roliga klipp på exempelvis Tiktok, men de konsumerar också nyheter eller kommunicerar med vänner. Det gäller att förstå tjänsterna och här har många föräldrar hamnat på efterkälken. Bland både högstadie- och gymnasieelever är det betydligt vanligare att chatta på Snapchat än på Facebook Messenger, 16 säger Jannike Tillе, affärsområdes- och kommunikationschef. Just Tiktok är verkligen de yngres plattform – två av tre födda på 00-talet använder Tiktok, samtidigt som användandet är minimalt bland de födda på 80-talet eller tidigare. Och många skapar och delar med sig av eget innehåll. Hela 41 procent av Tiktok-användarna har postat en egen video det senaste året, i jämförelse är det endast tre procent av Youtube-användarna som skapar egna filmer och lägger upp. Regler kring barnens internetanvändning skiljer sig åt mellan flickor och pojkar. Fler flickor har regler om sociala medier och vilka barnen får kommunicera med, och fler pojkar har regler om skärmtid och spel. Tre av tio föräldrar till barn i åldrarna 8-19 år känner sig inte tillräckligt insatta i vad deras barn gör på nätet. Bland barnen uppger sex av tio att deras föräldrar har koll på en del, men inte allt på nätet. Endast ett av fyra barn svarar att deras föräldrar vet allt. Precis som internetanvändarna i stort chattar nästan alla barn och unga. De stora skillnaderna är vilka tjänster som används för att chatta och hur lätt man tycker att det är. Unga i åldrarna 12-15 år tycker i princip att det är lika lätt att prata med sina vänner via chatt som i verkliga livet, medan alla äldre än så tycker att det är lättare att prata med vänner ansikte mot ansikte. Under pandemin arbetade många i arbetsför ålder på distans och tyckte att det fungerade bra. Nästan alla högstadie- och gymnasieelever har haft distanslektioner under pandemiåret – men de är inte alls lika nöjda som distansarbetarna. Både eleverna själva och deras föräldrar tycker att fysiska lektioner är att föredra och att lärandet blir bättre vid fysiska lektioner. – Många skolor har visserligen ställt om till distansundervisning och hittat digitala alternativ. Men det är tydligt att eleverna inte har kunnat ta till sig kunskap på samma sätt som de gör i det fysiska klassrummet. Det handlar sannolikt om att det är svårare att be om hjälp och att pedagoger har svårare att fånga upp de som inte hänger med. När eleverna nu återvдnder till klassrummen finns det ändå positiva aspekter av distansundervisningen att ta med sig. Till exempel att en elev som är sjuk kan ta del av en lektion på distans. Eller att kunna se lektionen i efterhand om man behöver repetera någonting, avslutar Jannike Tillе. ® ALEXANDER AXÉN OCH ERIK EDMAN I NY SATSNING – DIREKTSÄND PODD VARJE MÅNDAG FOTO: DAN LINDBERG Nu får svenska fotbollssupportrar möjligheten att sätta tv-experterna på plats, en radiosatsning med Alexander Axén och Erik Edman. Fans Corner Sverige (FC Sverige) är en livesänd podcast som sänds varje måndag klockan 22:00. Alexander Axén och Erik Edman har på olika sätt arbetat nära svensk fotboll i många år. I dag arbetar Alexander Axén med Discoverys allsvenska sändningar, medan Erik Edman kommenterar Champions League och landslagsfotboll på C More. I sina roller som tv-experter är båda vana vid envägskommunikation till tittarna, men i Fans Corner Sverige är ambitionen att bjuda in allsvenska supportrar till diskussionsbordet. Det ger supportrarna en chans att sätta agendan. – Jag lyssnar på många fotbollspoddar och läser mycket om Allsvenskan, men jag saknar ett forum där man kan konfrontera någon jävel och säga att personen har fel. Här får man chansen att ringa in och ställa mig till svars direkt, säger Alexander Axén. Fans Corner Sverige kommer att vara helt gratis att lyssna på. Livesändningarna kan följas via satsningens egna plattformar, både via hemsidan och framöver i en app. Det tillkommer heller inga avgifter för den som ringer in för att medverka i programmet. Fans Corner Sverige hade premiär den 25 oktober. ®