Marknad Örebro 1
mer försäljning och kundkontakter för Fredric, fö
retaget växte men långsamt. Fredric jobbade fortfarande bredvid sin pappa och mamma men när Fredric var 27 år och vi hade nått fram till 2004 så började det bli skarp läge. – Vi var då 15 anställda och jag kände att det var dags. Det var helt naturligt på flera sätt. ” Det låter ändå tufft att som 27-åring ta över ett familjeföretag? – Jag började förvisso när jag var 18 år så jag hann att få rätt många års erfarenhet av jobbet och företaget. Jag kunde redan företaget och kunderna men framför allt så visste jag vad jag ville och vad som behövde göras. Vi hade redan en affärsidé som var jättebra, vi hade superbra kunder så jag kände ingen oro över att det skulle kunna gå att utveckla företaget. – Faktum är också att 2004 då jag tog över så satt vi faktiskt i en omförhandling, en upphandling med Svenska Spel, då hade man tagit hjälp av en reklambyrå för att ta fram en kravställning på ett nytt inredningskoncept som de skickade ut till olika leverantörer. Uppdraget var att utveckla en ny inredning och komma med en offert på det. Vid den tidpunkten hade dåvarande Butikskonsult tre kunder som stod för 85 procent av omsättningen varav ATG och Svenska Spel var två av dem. – Den här upphandlingen var jätteviktig för oss då ATG och Svenska Spel körde med samma inredning så hade vi inte vunnit Svenska Spel hade vi även tappat ATG. Vi jobbade jättehårt för att vinna affären och vi vann den också. Den utrullningen med ny inredning efter det gjorde att vi började växa igen. – Samtidigt med det så gjorde även ICA en stor upphandling, vid den tidpunkten hade de cirka 25 Maxi-butiker i Sverige, och vi var leverantörer av förbutikerna. Nu planerade man en större utrullning över Sverige både med helt nya butiker men även ombyggnader av till exempel ICA Kvantum. Nu ville de ha en och samma leverantör till detta. Både när det handlade om förbutiken och det som man kallade för fast food-hörnan i Maxi-butikerna. Det var korv och kaffe lite som Ikea. Men även frukt- och grönt avdelningen, brödavdelningen samt hälsa- och skönhetsavdelningen gick också ut till upphandling. Här bjöd ICA in Butikskonsult och flera andra leverantörer för att buda på det faktum att man skulle bygga tio butiker om året de närmaste åren med de här koncepten och bad alla leverantörer att skicka in offerter. – Det här fick alltså vi på lilla Butikskonsult i Kumla med 15 anställda. De andra var miljardföretag men jag tänkte att det här ska vi vinna, det här är vår framtid, jag vill vara med och leverera. Vi skickade in en väldigt offensiv offert och hade en plan för hur vi skulle ta oss an den och vi vann hela affären. Då var det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång för Fredrik och företagets anställda. Men det är i och för sig förstås inte bara utan det kräver en hel del. – När man vinner en sådan affär så är det så otroligt Vi växte som tusan under den här tiden och även om det var kul så var det ganska jobbigt. Som företagare är kunderna det viktigaste för är de inte nöjda så är vi ingenting. Det förmedlar jag till de anställda hela tiden. Men vid den här tidpunkten hörde jag missnöje lite för ofta från kunder så vi behövde stanna upp för att ladda om för att ta nästa steg i tillväxten. många olika delar som ingår i det man ska leverera. Då måste vi konstruera, rita, designa, dokumentera, artikelnummer och utse leverantörer. Det är en jättelång kedja så det var bara att börja och sedan fanns det en deadline när den första butiken skulle vara klar. Det var ett jäkla slit men det gick bra. Idag är ICA en av våra största och viktigaste kunder. Det gick fort under de här åren med de lyckade affärerna och Butikskonsult gick från cirka 30 miljoner 2004 till 100 miljoner i omsättning strax efter 2010 och antal anställda ökade från de 15 till 45-50 anställda. Man hade lyckats få Svenska Spel, ATG, ICA och ta sig igenom finanskrisen men det tog inte stopp där. Butikskonsult lyckades även ta sig in på Coop samt hos flera andra nya kunder. – Vi växte som tusan under den här tiden och även om det var kul så var det ganska jobbigt. Som företagare är kunderna det viktigaste för är de inte nöjda så är vi ingenting. Det förmedlar jag till de anställda hela tiden. Men vid den här tidpunkten hörde jag missnöje lite för ofta från kunder så vi behövde stanna upp för att ladda om för att ta nästa steg i tillväxten. Det gjorde man också med besked. Efter ett generationsskifte runt 2008-2009 så blev Fredric ensam ägare av företaget. Han tillsatte också en extern styrelse vilket inte var så vanligt vid den tidpunkten för ett företag som Butikskonsult. – Redan vid det första styrelsemötet så satte jag ner foten och sa att de här sakerna vill jag att vi åtgärdar. Vi har vissa problem och nu måste vi inleda en resa och hämta andan och komma igen. Fortfarande gick det ju bra men jag kände ett ansvar att styra upp vissa saker. Startskottet för den utvecklingen inleddes på en konferens i Nora med styrelsen och ledningsgruppen där det första beslutet var att öka de anställda med tio personer. – Vi började även planera för att byta affärssystem, vi behövde större lokaler och anställa en mellanchef. Vi behövde öka kontrollen på allting. Besluten vi tog i Nora var väldigt viktiga för företaget och vi behövde stanna upp och reflektera. Det känns som att du legat steget före i planeringen hela tiden? Som till exempel med den externa styrelsen som väl inte var så vanligt vid den tidpunkten? – Jag vet faktiskt inte var jag fick det där ifrån men jag hade bestämt mig att när jag tar över då ska jag ha en extern styrelse. Men jag har alltid varit inspirerad och nyfiken på hur andra gör för att lyckas. Lokalfrågan måste ha varit ett stort beslut? Apropå att se till att ligga i framkant. – Den sista stora punkten på vår konferens i Nora handlade om fastigheten. Hur ska vi få plats och var ska vi vara någonstans. Det innebar också att vi flyttade hit till Järsjögatan i Kumla 2014. Att flytta hit innebar att vi fick en dubbelt så stor yta. 21