Marknad Örebro 1
MARKNAD ÖREBRO MÖTER Vid flytten till fastigheten
på Järsjögatan i Kumla så helrenoverades lokalerna och anpassades helt efter hur det skulle fungera med kontoret, lagret och flödena. Det skapades även möjlighet för att växa. Fastigheten helrenoverades och anpassades helt efter hur vi ville att det skulle se ut och fungera i lokalerna med kontoret, lagret och med flöden. Men även med plats att växa. Det är mycket som har hänt under några år så jag förstår att det kanske är svårt att peka på nått speciellt men de nya lokalerna måste ändå ha varit en boost för er? – Ja det blev det förstås, det var ju en jättesatsning för oss att flytta hit. Vi köpte förvisso inte fastigheten utan gick in i ett hyreskontrakt med det kommunala fastighetsbolaget här i Kumla. Men det var ett stort åtagande i alla fall. Det var en stor kostym men jag kände bara att nu fasiken ska vi köra. Jag ville hitta nått mer till verksamheten, kanske en ny nyckelkund, men jag sökte och ville ha någonting mer på paletten. Det fanns så stora nya tillväxtmöjligheter. Det Fredric sökte dök upp i form av ett system som heter Agripo och som handlar om hantering av till exempel potatis och lök. Agripo finns numer hos alla större matvarukedjor i Sverige. Han köpte rättigheterna till produkten och kunderna av uppfinnaren och ägaren då han var 72 år och redan innan mötet dem emellan beslutat sig för att sälja. – Den produkten kunde vi börja sälja och leverera direkt när vi flyttade in här. Det var precis det komplementet jag letat efter så det vara bara att dra igång. Det var också en produkt som vi kunde börja sälja utomlands som Finland, Ryssland och Baltikum och Polen. Är det nästa steg i utvecklingen att se utanför Sveriges gränser? – Det är absolut någonting vi jobbat mer med sedan vi flyttade hit. Vi har ett kontor i Finland och numer även ett dotterbolag i Tyskland där vi vill nå ut mer med Agripo och få dem att anamma systemet.. Ligger Sverige långt framme när det kommer till att bygga butiker? – Sverige ligger långt fram med butiksutveckling. Framför allt hur man hanterar färskvaror till exempel. Men det finns även många andra länder som är bra på det. Det finns ju många globala duktiga aktörer som till exempel Lidl med 14.000 butiker i Europa. Men ambitionen är ändå att satsa på export framöver? – Hemmamarknaden i Sverige är den dominerande men vi har en exportstrategi och ett mål att växa i våra grannländer. Framför allt i Finland och Tyskland men vi levererar även till Norge och Danmark. Det är status just nu. Några andra utvecklingsteg du bär på när du blickar framåt? – Analysen är att jag ser en breddning av företaget. Så vi har utvecklat vårt restaurang- och handelserbjudande. Vi har gått in på en väg där vi inte enbart bygger livsmedelsbutiker och kiosker utan även restauranglösningar. Av den anledningen förvärvade vi ett restauranginredningsföretag som hette Formagram i Örebro 2019. Det var en jättesatsning och sedan kom pandemin. Men vi tror på den fysiska handeln, butiken och restaurangerna samtidigt som vi ritar in lösningar för näthandeln. Namnbytet? Vad står Intrx för? – Det står egentligen inte för nått speciellt. Det är uppe för tolkning men det som jag tyckte var intressant med namnet är att man med lite kreativitet kan läsa till exempel interiör, interaktion och internationell. Synonymer som samspelar med det vi gör och hur vi vill uppfattas. X:et kan sedan kunden själv bestämma vad det kan vara, skrattar Fredric som avslutning. ® Coachande ledarskap Den här utbildningen tar dig med på en resa som kommer beröra dig. Utbildningen är ett samarbete mellan Örebro Volley och Nercia. Under tre utbildningsdagar kommer du träffa Olle Anfelt som jobbar med ledarfrågor inom Olympiska kommittén samt utvecklar företag runt om i Sverige. Läs mer på nercia.se eller kontakta Johan Stunz. Tel: 070-399 03 00, Mail: johan@nercia.se 22