Marknad Örebro 1
DENNA SIDA ÄR EN ANNONS ALMI KICKSTARTA DIN DIGIT
ALISERING MED ALMI FOTO: HENRIK MILL Mycket har hänt under de senaste två åren. Den snabba omvandlingen under pandemin har bland annat resulterat i affärsmodeller som ställts på ända och företag som nu behöver en omstart eller omställning. Almi Mälardalen har rustat upp för att ännu bättre kunna stötta länets företagare. För Almi betyder hållbarhet så mycket mer än miljömässigt arbete, att eftersträva ekonomisk och social hållbarhet är minst lika viktigt. Det handlar om att skapa hållbara företag för framtiden. – Framtidsgeneratorn är samlingsnamnet för all verksamhet kopplat till hållbar utveckling för företag. Hållbarhet är så mycket mer än miljömässigt arbete, att eftersträva ekonomisk och social hållbarhet får inte glömmas, säger Mikael Fällman, vd för Almi Mälardalen. Genom att skapa en långsiktig lönsamhet – Hållbarhetsarbetet för Almi handlar just nu mycket om att ställa om och framtidssäkra företag i spåren efter pandemin, och stötta dem i att bli konkurrenskraftiga över tid. Områden vi fokuserar på är exempelvis digitalisering, långsiktig ekonomisk lönsamhet och internationalisering. Just nu har vi dessutom möjlighet att satsa lite extra genom vårt projekt Hållbar omställning ÖMS, säger Mikael Fällman, vd för Almi Mälardalen. Digitalisering skapar nya möjligheter Digitalisering har blivit ett samlingsnamn för en mängd olika processer och användningsområden, det handlar enkelt sagt om att använda digital teknik för att utveckla sin affär. Oavsett om det gäller en affärsmodell, interna processer, produktion, kundrelationer eller marknads- och försäljningsarbete. Men vad är då digitalisering egentligen? Detta buzzword som är på allas läppar: ällman, vd på Almi Mälardalen. Mikael Fällman är vd för Almi Mälardalen. Graning på Westerqwarn Pub & ang har gått igenom sitt tuffaste sin som företagare. r varit rtt riktigt stålbad, men i ett mycket starkare bolag än ndemin, säger han. terqwarn Pub & Restaurang: ”Mer fokus på att göra varje dag lönsam” Dessutom involverar Joakim numera all MILLCON TAR NÄSTA STEG PÅ SIN DIGITALISERINGSRESA FOTO: PRESSBILD/MILLCON har ingen framtagen hållbarhetsför sitt företag. Men genom att arbeta med sin lönsamhet bygger ett långsiktigt och starkt företaprojekt Smart Tillväxt fick ådgivning – både för att stärka t och honom själv som företagare. bolaget en produkt som de tjänar På Kvarntorps industriområde finns Millcon, det familjeägda företaget som är en ledande samarbetspartner till Skandinaviens pappersindustri. Med ledorden ”att vara med och skapa flexibla, snabba och enkla konverteringsflöden för pappers- och förpackningsindustrin”, har de insett att digitalisering är en viktig del av den löpande verksamheten. – 2018 påbörjade vi vår digitaliseringsresa då vi tillsammans med AFRY utvecklabra pengar på, vilket annars är svårt inom restaurangbranschen med väldigt låga marginaler. Vi frågade Joakim hur han jobbar hållbart med företagets ekonomi. – Genom Almis rådgivning fick vi syna vår affär, titta på varje produkt och se vad vi verkligen tjänar pengar på och hur mycket personal det går åt. Vi såg även över företagets tillgångar och ändrade fokus. Företaget kommer också ha mer fokus de vårt produktionssystem som idag är hjärtat i verksamheten, Paperline. Vi ansökte och fick digitaliseringscheck från Region Örebro län, vilket underlättade när vi skulle ta första steget, berättar Johan Millgårdh, vd för Millcon. Millcon har även lyssnat på kunderpå att göra varje dag lönsam. – Vi ska ha koll på dagsbasis. Säljer vi för 1 000 kronor mindre idag behöver vi veta vad det får för konsekvenser i långa loppet. Vi ska följa upp budget och se så att nyckeltalen stämmer. nas kravställan för att vara där de är idag. Nästa steg för företaget är att erbjuda möjligheter för att flytta fram kundernas positioner och där Millcon blir den ledande underleverantören inom pappersindustrin. Nu är Millcon intresserade av att ta duktionsprocess. Tillsammans med Almi ska de kartlägJoakim Graning, vd och ägare Westerqwarn. nästa steg på sin digitaliseringsresa. Med all data de dagligen samlar in i sitt system kan de komma långt för att utveckla machine learning ut i sin pro38 ga företagets möjligheter att ta nästa steg för att stärka erbjudandet och skapa en hållbar lösning för framtidens produktionssystem för att väva det samman med företagets långsiktiga mål att fortsätta resan till att vara en stark och långsiktig underleverantör inom Pappersindustrin. – Vår förväntning på samarbetet med Almi är att de ska hjälpa oss kartlägga vilka möjliga vägar som finns för att gå vidare, vi har många idéer och tankar hur vi genom fortsatt digitalisering kan bli än mer attraktiva som samarbetspartner. ® personal på ett nytt sätt. – Också en produkt utifrån Almis rådgivning. Vi har skapat en personalhandbok som beskriver hur vi jobbar och om våra mål. Exempelvis vad varje hundring vi får in går till: 35 kronor till råvaror, 40 till personal, 15 för fasta kostnader och 10 till vinst och återinvesteringar. Om vi säljer en räkmacka för säg 100 kronor – vad händer om du då lägger på fyllning för 60? Då går vi minus 15 kronor. Det blir väldigt konkret! Joakim avslutar: – Idag har vi smarta styrmedel, ett tydligt målarbete och ett sätt att involvera alla. FOTO: HENRIK MILL – Det är en svår fråga då ämnet är brett, men det viktigaste är ju vad det betyder för varje enskilt företag och hur det kan skapa värde med hjälp av digital teknik. Det kan innebära en ny AI-lösning eller en helt ny digital affärsmodell för vissa, eller för företagare utifrån de 17 globala målen hoppas Almi att omställningen för små och medelstora företagare kommer att jämna ut glappet till de stora företagen som är långt framme i omställningsarbetet. – Almis rådgivare utgår alltid från där företagaren befinner sig, oavsett om man kommit långt med sitt arbete eller om man står i uppstarten. Vi vill identifiera det som är relevant för företaget för att hitta utvecklingspotential och styrkor inom företaget och ta fram kundnytta och kundvärde. Som ett nästa steg kan Almi även koppla in externa expertkonsulter inom hållbarhet. Det kan vara att hjälpa kunderna att stärka varumärken genom att skapa hållbara värden för sina kunder. Det görs via coachning, individuell rådgivning, rådgivning i grupp och workshops. – Att samverka i grupp och nätverka med andra företagare är viktigt, men att samverka med andra aktörer som Energikontoret Mälardalen som kan bistå med energigenomgång för en effektiv omställning ger extra värdefull expertkunskap att samverka med. Att verka för hållbar tillväxt Genom att föra en aktiv dialog runt relevanta hållbarhetsfrågor med de företag Almi stödjer med lån, riskkapital eller affärsutveckling, bidrar Almis insatser till fler hållbara företag i Sverige. Hållbarhet kan upplevas som både diffust och flummigt och det är inte alltid lätt att förstå vad hållbart företagande innebär. För att bringa klarhet i begreppen har Almi Mälardalen kostnadsfria erbjudanden som hjälper företag att konkretisera, komma i gång och sätta mål för sitt hållbarhetsarbete. Genom ”Framtidsgeneratorn” hjälper de sina kunder att jobba mer strategiskt och systematiskt med hållbarhet. hållbarhetsarbetet med Almi att ta emot offertförfrågningar på sin hemsida för andra. Egentligen är det mer en fråga om bolagets långsiktiga mål snarare än tekniska lösningar. För oss är det företagens behov som styr, svarar Mikael Fällman. Stöd finns att få för sin digitaliseringsresa Som företagare kan det vara svårt är att sätta fingret på vad man kan och bör digitalisera i sin verksamhet, var man ska börja och hur man sätter upp en digitala strategi. Almi Mälardalen erbjuder kostnadsfria insatser till företagare där man kan få stöd med att utveckla sin affär. Och hos Region Örebro län kan man ansöka om affärsutvecklingscheckar för digital omställning. Pandemin har visat att omställning är fullt möjlig, på fler plan än vad vi trodde innan. – Vi på Almi träffar årligen över 20 000 Med hjälp av Almis rådgivare får man hjälp med insikter och handlingsplan för sin digitaliseringsresa. Rent konkret innebär det individuell rådgivning och workshops tillsammans med företagen. Dessutom finns det möjlighet att delta på kunskapshöjande och inspirerande seminarier. Intresset från företagen är också större än någonsin menar Mikael Fällman, även om vissa känner sig osäkra på vägen framåt. små och medelstora företag. Det innebär en unik möjlighet att verka för hållbar tillväxt genom att belysa hållbarhetsfrågor i kunddialogen. På så sätt påverkar Almi hur kundföretagen beaktar och hanterar möjligheter och risker förknippade med hållbar utveckling. Nu satsar ni lite extra på just hållbarhet, – Dig om sinitali a verksamöjligheter kan k å g s knraest fö kurra fökraft. De. Var s a ma tt j k me an koetagets hå? M n d l o jä p retaäg ocan. t k ser ni mer möjligheter till omställning nu? – Pandemin har visat att omställning är fu t möjlig, på fler plan än vad vi trodde innan. Efter lång tid i pandemi kan vi nu r g med att starta om och ställa tärka upp dell stötta fö eta seringens mheter och s s apa lite onr vissensretagar etta genok m a o ba s a md förmma vidarellbaerh en aåra vllet, s väl eiktikgn - f år gask, ekgelogigk s ilkom soci n börjba? Hur oasote mi n är e o ntl sen v a m a t, saäger Mikael - F llmh vad vill du uppnå. För att se ad n titta på fö ål dlu h r med ditt fö vilka digita a mråden som retage s a prioritera och hur de kan h l a till att nå målen. Här kan vi på Almi stötta med att kartlägga och planera företagets digita seringsbehov, a slv utar Mikael li Fällman. ® Hållbar partner! Johan Millgårdh är vd för Millcon.