Marknad Örebro 1
KRÖNIKA TA VARA PÅ MEDARBETARNA Majoriteten av da
gens företagare håller sannolikt med mig om jag påstår att medarbetarna utgör en viktigt grund i företaget. Trots att de flesta är medvetna om värdet i de anställda ser jag ibland att företag tar de anställda för givet. I detta avseende jag vill lyfta fram att ni företagare inte bara behöver ha en affärsmässighet kring den verksamhet ni bedriver – utan ni behöver även ha ett affärsmässigt synsätt till den egna interna organisationen. För vad kommer det inte att kosta bara i tid att rekrytera en ersättare till kontorets stjärnsäljare; för att inte tala om risken att den nya säljaren inte alls når upp i de säljvolymer som förutsatts. Du kommer aldrig kunna vara säker på om en ny medarbetare har kapacitet att leverera motsvarande dina förväntningar oavsett hur noga du är i din rekrytering. Särskilt när det gäller små och medelstora företag (vilka för övrigt utgör ca 99 procent av alla företag i Sverige) kan jag många gånger förundras över den nonchalans som finns gentemot de anställda. Jag upplever att företagen, oavsett bransch och storlek, inte förstått den flexibilitet som faktiskt står till buds när det gäller att positionera sig som en attraktiv arbetsgivare. Många gånger möts jag av att såväl lagen som kollektivavtal skulle stå i vägen. Visst finns den begräsningar i lag och kollektivavtal om vad du som arbetsgivare måste erbjuda på en lägsta nivå, men det finns sällan övre begräsningar (dvs att det står dig fritt som arbetsgivare att erbjuda vad som vill utöver minimikraven). Denna okunskap kan vara farlig och innebära företaget kanske inte lyckas behålla de mest värdefulla medarbetarna om företaget inte lyckas erbjuda medarbetare just det som medarbetarna själva värdesätter. Det är inte alltid det är lönen som är det centrala, utan minst lika viktigt kan det vara med övriga villkor kopplat till en anställning. Har företaget inte möjlighet att erbjuda den mest konkurrenskraftiga lönen kanske du kan erbjuda andra förmåner som väger tyngre. Idag vet vi att framför allt de yngre generationerna värdesätter möjlighet till familjeliv, rekreation och flexibilitet i när, var och hur arbete kan utföras framför en hög lön (därmed inte sagt att lönen inte utgör en del i helheten). Kanske är det just i dessa delar som du som arbetsgivare kan erbjuda individuella villkor som respektive medarbetare värdesätter, inte minst för att visa din uppskattning över medarbetarens roll i företaget. Att visa uppskattning som arbetsgivare är många gånger underskattat. Jag har stött på arbetsgivare som inte alls ser vad det skulle ge, utan är helt inriktad på att det är hårda värden som storlek på lön, antal semesterdagar och den procentuella avsättningen till pension som är det som räknas. Här vill jag nog vara benägen att sätta emot. Ta till exempel när din partner kommer hem med en bukett blommor på fredagseftermiddagen. Inte är det storleken på buketten eller priset på buketten som är avgörande för din reaktion; utan det som väger tyngst är sannolikt att bli uppskattad, att bli sedd och att din partner faktiskt tog sig tiden att köpa med sig en bukett blommor till just dig. Med risk för att låta fyrkantig, men att visa uppskattning i en relation på sådant sätt får väl ändå anses motsvara den affärsmässighet för den egna organisationens värde jag efterlyser hos er arbetsgivare. Att identifiera de delar som respektive medarbetaren värdesätter och erbjuda individuella villkor därefter är sannolikt betydligt mer affärsmässigt än att riskera att bli av med medarbetaren om medarbetaren inte känner sig uppskattad. . ® www.klassiskbyggnadsvard.se Berga 526, 694 92 Hallsberg • Tel 0703 57 59 41 62 Jessica Kling Advokat Maminza Advokatbyrå AB