Nöjesnytt Växjö 1
gris Den medvetet vaga handlingen i GRIS startar
med en flicka sittandes i handflatan av en gigantisk stenhand fylld med sprickor och lösa delar. När handen väl går sönder faller flickan i vad som känns som en näst intill oändligt fall genom himlen och landar till slut i en abstrakt färglös värld. Det här sätter verkligen tonen på vad som komma skall. När man sedan börjar spelet är allt nästintill svart/vitt och därav namnet på spelet - gris är spanska för grå och spelstudion är baserad i Barcelona i Spanien. För oss här i Sverige blir namnet lite missvisande. Målet är att ta sig igenom de olika banorna och få uppleva vissa möten som utlöser Gris känslor och som orsakar en ny färg att sprida genom världen. Under spelets gång blir världen mer och mer färgglad och vacker vilket ska återspegla en smärtfull upplevelse i flickans liv enligt spelstudion. Det här är ett väldigt effektivt sätt att visa framsteg i spelet och det är visuellt väldigt vackert. ETT KONSTVERK Själva spelet är inte någon direkt utmaning i sig, puzzlen är väldigt lätta och plattformselementen är inte något som Till den största delen springer man omkring i världen och letar efter lysande vita stjärnor. När man har samlat på sig tillräckligt många hjälper de en att komma vidare till nästa del av spelet genom att lägga ut sig i diverse stjärnbilder. Ju längre in i spelet man kommer desto fler stjärnor behöver man för att komma vidare och för varje stjärnbild man skapat börjar man om på nytt med samlandet. MÅSTE UPPLEVAS Under spelets gång låser man även upp några färdigheter som man behöver använda sig av för att komma vidare, den första man låser upp gör att man kan förvandla sin dräkt till ett hårt fyrkantigt skal som gör att man kan stå emot stark vind eller hoppa sönder marken på vissa ställen och ju längre TEXT: CARL LINNÉ man direkt behöver kämpa sig igenom med pixelperfektion, utan det hela känns väldigt harmoniskt - nästan som man spelar sig igenom ett konstverk. För att få till den här känslan har man använt sig av en lokal artist, Conrad Roset, som har handmålat allt i spelet och som inte har någon tidigare erfarenhet av spelutveckling och det kanske är det som är det lyckade receptet bakom GRIS. in i spelet man kommer låser man upp ytterligare ett par färdigheter för att ta sig framåt. Även om GRIS bara är cirka tre timmar långt är det här ett av det mest vackra och harmoniska spel jag har spelat under 2018 och det kommer bli svårt att slå även under 2019 - det har liksom en känsla i sig som inte riktigt går att beskriva utan den måste upplevas. I gris MAC OS, PC, NINTENDO SWITCH BETYG: 4 SPELNYHETER JACK BLACK STÖRRE ÄN PEWDIEPIE…? Först får jag be om ursäkt för titeln då den är helt missvisande, men det är i alla fall målsättningen för Jack Blacks nya Gamingrelaterade Youtube kanal “Jablinski Games”. I skrivande stund har redan 2.5 miljoner personer börjat prenumerera på kanalen som än så länge bara har två klipp på ca 30-50 sekunder, men det utlovas betydligt mer innehåll under 2019… och som sagt växa sig större än både Pewdiepie och Ninja. (Ninja är tydligen någon Twitchstreamer och inte en krigare från feodala Japan, gissa om jag blev besviken…) DEN OFFICIELLA ELDER SCROLLS-KOKBOKEN SLÄPPS I MARS Om man tycker det som äts i spelen man spelar ser smarrigt ut kan man försöka ge sig på att tillaga dessa rätter… eller så väntar man helt enkelt på den kokbok med dessa recept. Nu väntas det alltså på maträtter från The Elder Scrolls. Det är Chelsea Monroe-Cassel som skrivit boken och hon har tidigare skrivit ett flertal kokböcker som innehåller spelrelaterad mat. I kokboken kommer det finnas 60 recept från Elder Scroll-världen att sätta tänderna i. 70 | nöjesnytt 86 | nöjes