Maskinkontakt 1
TRANSPORT Transport Transport IVECO-legenden ”Tur
boStar” kommer till Norden MK 5-23 MK 5-23 MK 7-23 1982 körde prototyper av TurboStar sina första varv på IVECO-banan i Markbronn (Ulm, Tyskland), i Finland (Ivalo) och på banan i Nardò (Lecce, Italien). Nu kommer 2000-talets specialutgåva - nytolkad och moderniserad. En specialutgåva av IVECO S-WAY, IVECO TurboStar, har anlänt till Norden och visas under de kommande månaderna på olika mässor och lokala evenemang hos utvalda IVECO-återförsäljare. – Specialutgåvan av IVECO S-WAY, som nu kommer till Norden, hyllar ikonen från det förflutna på bästa sätt, säger IVECOs testförare Jørgen Andreassen, som själv körde flera turer i den ursprungliga TurboStar på 80-talet. IVECOs erfarne testförare Jørgen Andreassen har provkört den tidigare versionen av TurboStar många gånger. Här ses Jørgen framför en IVECO Turbostar 190.38-standard. Med sitt kraftfulla motorprogram, som då inkluderade en 420 hk V8-motor, valde över 50 000 kunder TurboStar på 1980-talet. Turbostar var också bland de första lastbilarna som tävlade i Le Mans 24-timmarslopp. Dåtid möter nutid Den omdesignade versionen av Turbostar, som nu tar sig till de skandinaviska vägarna, har mycket kvar från den ursprungliga Turbostar. Men den har en kraftfullare CURSOR 13, serie 6-motor med 530 hk, och den drar nytta av de många avancerade anslutningsmöjligheterna hos IVECO S-WAY, inklusive infotainmentsystem med satellitnavigering och IVECO Driver Pal, 4Gkopplingsbox och IVECO Hi-Cruise. Dåtid möter nutid – Den nya TurboStar hyllar det italienska arvet, samtidigt som den också har fått med sig IVECOs utveckling under de senaste 40 åren. Dåtid möter nutid. Den nya TurboStar hyllar det italienska arvet, samtidigt som den har integrerat IVECOs utveckling under de senaste 40 åren. "Nytolkad och moderniserad stil Åttiotalsikonens formgivning har nytolkats och moderniserats med hjälp av TurboStars klassiska två färger – rött och metalliskt grått. Och längs hytten skapar IVECOs klassiska färger – gult, rött och blått. 64 www.maskinkontakt.se En del av den utrustning som fanns på fordon från den ursprungliga TurboStar-eran har fått ett nytt liv för att hylla Turbo-serien , t.ex förkromade stänger bak i hytten och under underredet på sidan, samt förkromade fälgar och dörrhandtag. Bakrutans galler, som utformades för att ge mer ljus inuti TurboStar, har återskapats på hyttens sidovägg. Specialutgåvan av IVECO S-WAY har förbättringar som metalliska effekter på frontgallret och backspeglarna, samt en frontbåge på kofångarna och en på taket med extra ljus. Vintagekänslan i den ursprungliga TurboStar dyker också upp i interiören, uppdaterad med en modern tolkning. Sätena är klädda i sammet, samma material som i den ursprungliga TurboStar, och den stilrena röda sammetsfärgen och de ljusgrå sömmarna matchar utsidan perfekt. Originalloggan hittas även på den omdesignade versionen, där den har broderats på säten, ryggstöd och madrass, samt i handskfacket i satinkrom. www.iveco.com Hytten har blivit större och bekvämare sedan IVECOs testförare Jørgen Andreassen testade fordonet med de ”riktiga” förarna.