Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! TEAM HÄRNÖSAND Vi genomf
örde Bokstart Idélabbet Härnösands bibliotek, rektor för förskola, förskolelärare. Vår utmaning Hur kan vi stärka det lustfyllda läsandet hos alla föräldrar när barnen börjat i förskola? Hur involverades användarna? Vi gjorde djupintervjuer och enklare intervjuer, observationer och lät småbarnsföräldrar skriva veckodagböcker. Mest överraskande var dels att användarna var så villiga att ställa upp i våra undersökningar, och dels att flera föräldrar uttryckte rädsla för att barnen skulle riva sönder böckerna, både egna och biblioteksböcker. Det hade sina utmaningar att få tag i användare att prata med. På biblioteket fick vi ibland springa efter föräldrar som jagade sina äldre och rörligare barn! Vi fick söka många olika vägar till användarna. Till exempel intervjuade vi nyanlända föräldrar på en folkhögskola. Vi ställde också upp bokbord utanför två stormarknader och fångade småbarnsföräldrar som gick förbi. Hur fungerade processen? Det svåraste var att få tid till träffarna för alla i teamet. Samtidigt var det de träffarna som var roligast; att möta användarna och samarbeta över verksamhetsgränserna. Vår ledningsfunktion visade stort engagemang och har haft en viktig roll i projektet. Hon deltog under utbildningsdagarna och en del av team-träffarna, och kunde föra de frågor som dök upp vidare. Det vi kanske borde gjort annorlunda var att omformulera vår utmaning i ett tidigare skede. När vi kom fram till steg 5, och skulle göra prototyper, tog det stopp för oss. Vi jobbade redan i Bokstartsprojektet med hembesök, och hade där upplevt att den stora utmaningen är hur vi ska nå föräldrarna när barnen börjat i förskola. Så vi backade och började tänka om. Vår coach på Innovationsguiden gav rådet att vända oss till förskolor i kommunen och sätta upp idéväggar. Efter en introduktion om Bokstart fick pedagogerna där brainstorma under en vecka och skriva sina idéer på väggen. Vi har sammanställt resultaten, och ska i nästa steg presentera dessa för rektorerna för förskolorna så att de kan komma med egna förslag. Vad händer nu? Vi är inte klara med en slutlig lösning ännu, men har många insikter och idéer som vi fortsätter att jobba med i Bokstartsprojektet. Vi är på god väg att arbeta fram en lösning. Vi ska snart träffa rektorerna för förskolorna, berätta om projektet och låta dem brainstorma kring hur de tänker att förskolan kan arbeta med att stärka föräldrarna i det lustfyllda läsandet. Tips för förändringsarbete ● Boka in team-träffarna i god tid. Vi bokade in alla vårens träffar direkt. ● Informera, kommunicera och interagera direkt med alla verksamheter som ingår. ● Var tydlig med hur mycket tid som kommer att behövas för arbetet, och var noga med att detta når alla led i verksamhetens ledningsfunktion. ● Fundera inte så mycket inledningsvis, börja undersöka direkt, det gör inget om det blir ”pannkaka” första gången! ● Sluta anta – börja fråga! ● Bygg upp en tillåtande atmosfär i teamet. Om det är olika verksamheter som ingår, ta tid till att berätta för varandra hur era respektive arbeten ser ut och skapa förståelse. 19