Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! cess som i början kändes
ganska abstrakt och flummig, säger hon. Coachen Sara Tunheden är också trött men nöjd: – När de går härifrån vill jag att de känner hopp om att de kan skapa förändring i sina organisationer, och att de är trygga i att de vet hur de ska lägga upp sitt arbete. Utbildningsdag 2: Idésprutor tillåtna Efter drygt tre månaders utforskande, samlas Bokstarts utvecklingsteam igen. Uppdraget har varit att öka förståelsen för barn och deras vuxna genom att möta dem i deras egen verklighet, lyssna och observera. Många har fått kämpa med att parkera egna idéer, och istället fokusera på användarnas upplevelser. Men det har gett resultat i form av nya insikter. – Nu, när detta är på plats kan ni gå vidare och formulera idéer och lösningar i en strukturerad process utifrån användarresearchen. I dag handlar det om att generera massor av idéer, inleder coachen Ulrika Lundin. Elina Garp, bibliotekarie och projektledare för team Västerås önskar att de hade kommit igång ännu snabbare med undersökandet. – Den gjorde det hela mer konkret. Det var väldigt intressant att gå in i en helt annan roll. I Ulricehamn har teamet samlat in ett stort material och på slutet fick de bråttom med att fokusera. – Inför det här mötet skulle vi ju ”tratta ner” allt till två huvudpunkter och ett antal insikter, berättar projektledaren Vicki Klaiber Svensson. Men det är skönt i det här projektet att det inte går att göra fel. Vi får prova oss fram och hitta egna vägar. Team Umeå har haft stor glädje av sin coach, via Skype, säger bibliotekarien Katarina Markström. – Hon var väldigt duktig på att verbalisera det vi höll på med. Vi berättade och hon sa, ”Då har ni ju kommit fram till det här och det här!”, när vi inte tyckte att vi hade kommit någonvart! Det var ett väldigt bra stöd. Team Arjeplog och projektledaren Christina Sundqvist har ännu inte tagit steget in på sporthallen för att hitta pappor. – Det har känts svårt att hoppa på folk ”på stan”, kanske för att Arjeplog är så litet. Här finns också historiska orsaker, den samiska erfarenheten, till att folk är misstänksamma när folk på kommunen ställer frågor om det privata. Istället har vi bjudit in föräldrar, särskilt pappor, via brev och sms till träffar på biblioteket, förskolan och Kulturskolan. Sedan har vi informerat och pratat med dem som valt att komma till oss. Idégenerering i turbofart Det går snabbt framåt under dagen. Korta intensiva övningar och diskussioner utmanar deltagarna till att vända på perspektiven. – Ta fram er elaka sida, uppmanar Innovationsguidens coacher. Hur kan ni göra det så svårt som möjligt för föräldrar att stötta sina barns språkutveckling? Bara dåligt bemötande räcker inte! Vad är det värsta ni kan koka ihop? Det är ingen brist på dåliga idéer: – Vi ordnar en lång skuldbeläggande föreläsning, utan fika, klockan 16, utan barn. – Kommentera föräldrarnas val av böcker negativt! – Kritisera barnen, hela tiden! Efter de värsta idéerna ska mer positiva lösningsförslag tas fram utifrån användarinsikterna. ”Gamla” idéer som har parkerats i tidigare skeden plockas fram, och nya genereras, innan teamen identifierar vilka som har störst utvecklingspotential och mest värde för användarna. Av dessa ska byggas prototyper. – Krångla inte till det! tipsar coachen Ulrika Lundin. Ta fram något som på ett enkelt sätt visualiserar er idé, som ni kan visa och testa med användarna. Det gör att ni sedan kan utvärdera och vidareutveckla idéerna tillsammans. Tidigare har varje team jobbat var för sig. Nu får de byta idéer med varandra och bygga prototyper av allt från vingliga bokbussar till en slinga för scootersafari. De tränas i att visualisera sina lösningsförslag så att andra kan förstå dem. Sent på eftermiddagen, när deltagarna vänder hemåt, har de lim på fingrarna och nyvunna förmågor som ska användas för att utveckla och testa idéer skarpt i liten skala. Utbildningsdag 3: Backa eller full fart framåt? När Idélabbets tredje och sista utbildningsdag hålls i september 2019, presenterar teamen sina resultat. Under de gångna sex månaderna har en del byggt prototyper, testat och ska förverkliga sina idéer. Andra har bestämt sig 30