Sluta gissa börja fråga! 1
Hur går man från postithav till konkreta, genom
förbara lösningar? Under andra utbildningsdagen fick teamen konkreta modeller för att sortera idéerna. Sluta gissa börja fråga! för att backa tillbaka till utforskandesteget, och därefter testa fler idéer. Oavsett var de befinner sig i processen, har arbetssättet i Idélabbet satt spår. – Det var väldigt nytt för oss, säger Elina Garp, bibliotekarie från Team Västerås. Vi utgår ofta ifrån vår verksamhet, jobbar fram olika idéer som vi sedan försöker marknadsföra. Och så märker vi om det kommer folk eller inte. Nu vågar vi oss ut före, och det var väldigt spännande och roligt. Att möta låntagarna och användarna på deras planhalva, och att få dem delaktiga. Team Ulricehamn utnyttjade prototyptekniken när bibliotekets barnavdelning skulle möbleras om. – Vi klippte ut hyllor, möbler, mattor och annat i små pappersbitar. Sedan fick föräldrarna möblera rummet på ett A3-ark, berättar Vicki Klaiber Svensson. Hon minns att vid Idélabbets första utbildningsdag fick teamen formulera vad de ville att deras användare skulle säga om verksamheten i framtiden. – Vi skrev att vi hoppades att en förälder skulle säga: ”Åh, det här var jag med om att utveckla”. Nu, ett år senare, blev en av mammorna som var med och prototypade så glad när hon fick se förändringen och sa: ”Det blev precis som jag föreslog!”. Mot slutet av Idélabbets process har teamen tvingats välja vilken av alla idéer som ska förverkligas, men de flesta har valt att spara det som blivit över. – Alla tips och idéer samlas i en idébank, och testas längre fram, säger Maria Isberg, bibliotekarie och projektledare för Team Umeå, som tänker fortsätta att använda tjänstedesign för att utveckla verksamheten även i andra sammanhang. Även Team Ulricehamn vill fortsätta med användardrivet arbete berättar Vicki Klaiber Svensson. – Någon måste ju börja och lära sig, så kanske det sprider sig. En del saker som vi tog för givet att användarna ville ha stämde inte alls! Hade vi inte frågat dem, hade det blivit fel. 31