Bumsen 1
HISTORISKA FAKTA MODELL GS FYLLER 40 Tidigt fick
R 80 G/S framgångar i klassiska Paris-Dakar, och vann i fyra år i början av 1980-talet (1981 till 1985, utom 1982). En Paris-Dakar ’special edition’ som bland annat hade en gigantisk 33 liters bränsletank togs fram och som tilltalade fackpress och de köpare som drömde om äventyr och denna typ av extra äventyr har sedan följt GS-familjens modeller genom åren. ”Dualsport” är motorcyklar som ska klara både touring på väg som en del grusvägar och enklare offroad. R 80 G/S blev en populär motorcykel att köra runt jorden med. Kända åkare som till exempel Ted Simon som vid 70 års ålder gjorde ett andra varv runt jorden med 80 G/S och sedan skrev boken ”Jupiters dream”. Norrmannen Helge Pedersen körde under 10 år runt jorden och skrev boken ”10 Years on 2 Wheels” och hans motorcykel står på BMW-museet i München. Båda blev en inspiration för många hundra motorcyklister om drömmen att köra in i solnedgången. Åren 1987— 1993. Andra generationens GS, där GS nu står nu för Gelände Sport, såg på avstånd ut som första generationen men mycket var nytt. Ny starkare ram, ny Marzocchi framgaffel med längre slaglängd, slanglösa däck på BMW-patenterade cross-spoke hjul. De nya hojarna fick också bättre bromsar, men den största skillnaden blev paralever i stället för monolever för att stabilisera enkelsvingen. 1987 kom dåvarande toppmodellen R 100 GS (980 kubik/60hk) att få allt större marknadsdelar från konkurrerande, främst japanska, tillverkare och såldes fram till 1996 när R 1100 GS redan introducerats. 1989 kom en ”Paris-Dakar” av R 100 GS Minstingen G 310 GS tillverkas i Indien. som andra PD-modeller för den hade större tank och bättre komponenter, bland annat för fjädringen. 1995 till 1996 såldes sedan BMW R 100 GS PD Classic, som med svart färg och en del retrodetaljer kom att bli en tributhoj. ”Gamla” R 80 GS (nu utan snedstreck i G/S) kom också i uppdaterad version, med en del uppgraderingar men med gamla motorn och som tillverkades 1987 fram till 1990. 1987 kom också snikmodellen R 65 GS som var en mindre 648 kubik och 27 hästar stark motor i R 80 G/S:s ram. Åren 1993 — 2007. R 1100 GS kommer ut på marknaden 1994; en dualsport med en 1085 kubik fyrventilsmotor på 80 hästar. Efterträdaren R 1150 GS (1998-2003) får 85 hästar på sin 1130-kubiks boxermotor. 1996 kom också en sorts tributhoj till R 80 GS i form av modellen ”Basic” som bara såldes det året och hade den gamla tvåventilsboxern. Äventyrsmodellen kallades ”Kalahari”. 1998 till 2000 kommer också ett kortare mellanspel med första mellanklasshojen R 850 GS på 848 kubik och 70 häst, som är tekniskt lika med 1100 GS, bara med en mindre motor. 2001 kom R 1150 GS Adventure, med extra fjädringshöjd, progressiv fjädring, högre ruta och extra skärmar. Om man köpte till ett ’Overland pack’ fick man större tank på 30 liter, offroad-däck och annan utväxling. Vid den här tiden börjar det stora utbudet av tillbehör ta fart på allvar. Kan det vara en GS om hojen inte har boxer-motor och kardandrift? Tydligen kan det vara det! Vattenkylda mellanklasshojarna F 650 GS och F 650 GS Dakar var ett samarbetsprojekt med italienska Aprilia och lanserades till säsongen 2000, men samarbetet hade faktiskt inletts redan 1993 med bland annat med F 650 Strada, Fundoro och senare; Scarver, även om Scarver hade remdrift i stället för kedja. BMW:s tävlingsförare Richard Sainct vann Dakar-rallyt både 1999 och 2000 med en F 650 RR och intresset sköt i höjden även för dessa mellanklassmaskiner. Men även efter 2007 blev G 650 GS (Sertão) kvar på vissa marknader, bland annat i USA och Sydamerika, Grekland och Australien, men senare också worldwide, ända till 2016. 2008 kom, något förvirrande, en F 650 GS med en twin-motor tillverkad i Kina, baserad på delar från Österrike, med 798 kubik/71 häst — en motor som modellen delade med något upphottade F 800 GS, med 85 häst, som kom samma år . F 650:an bytte sedan 2013 namn till F 700 GS utan att några större förändringar gjordes än att motorn fick fyra fler hästar, dubbla skivor fram och lite ny kosmetik. Samma år kom också 800 GSA med större 24 liters tank, förstärk En perfekt instegs-GS. F 700 GS från 2008.