Bumsen 1
INTE BARA BOXER F 700 GS i sin senare form. Tuffa
re, snyggare och mer tilltalande? Om vi knyter ihop säcken och om man bortser från att stora GS kanske är världens bästa motorcykel så finns det faktiskt några nackdelar med GS. Det många tänker på först är kanske storlek och tyngd; även den första R80:an vägde 186 kilo, R100 vägde 210 kg medan R 1100 GSA vägde hela 287 kilo med full tank. Dock har 1200/1250 har sedan dess blivit både lättare och smalare, R 1250 GS väger 258 kilo med bränsle. Det är stora hojar som för de som inte kört något liknande innan. Kortare åkare kan ha problem med en standard sitthöjd runt 88 centimeter och kan kanske bara ha tåspetsarna i marken. Lösningen är lägre/justerbara säten och extra sänkningssatser. Men en vanlig uppfattning är att när bakre ram, guldfärgade ekerfälgar och en större vindruta. R 1200 GS lanseras 2004 medan GSA kom 2005 med en 1070 kubik/110 häst. Den blev en hel del lättare, minus 30 kilo, än 1150 GS och kommer nu med en uppsjö av elektroniska hjälpmedel för den som vill ha dem och tycker sig ha råd, vilket är många, få original-specade GS säljs; ESA (Electronic Suspension Adjustment), farthållare, automatisk stabilitetskontroll, Hill Start Control och Dynamic Traction Control och kurv-ABS är några av dessa. Åren 2009-2018. Den nya twinmotorn på 798 kubik som ersatte den gamla encylinders Rotax-motorn 2009 blev till modellerna 700 GS och 800 GS som sedan också kom i Adventure-modell med Ride-by-Wire, cruise control, trådekrade hjul, större bränsletank, bättre fjädringsväg, fästen för sidväskor och flera elektroniska hjälpmedel och ’ride modes’. 2010 introducerades också andra generationen av bästsäljaren R 1200 GS ”LC” som var vattenkyld vilket skapade en del debatt. 2013 kom den med dubbla överliggande kamaxlar och blev ännu populärare. Ojämförbara 523 000 exemplar av olika 1200 GS tillverkades från 2004 ända till 2017 inkluderat GSA, Rally, med flera. Mellanklasshojarna F 750/850 GS började säljas 2018 med en utveckling av samma kinesiska motor (Loncin tidigare Rotax) som sattes in i BMW:s motorcyklar redan 1993. 2018 kom också minstingen G 310 GS som skiljer sig en hel del från sin större syskon. Tillverkad i Indien av TVS Motor Company och är tänkt som en ingång på den asiatiska marknaden, men har sålt bra även i Europa. Åren 2019-2020. Nya R 1250 GS/ GSA kom 2019 med den nya ”shiftcam” motorn och blir snabbt bästsäljande motorcykeln i bland annat Tyskland där den står för 38 procent av alla nya motorcyklar som säljs medan tvåan, R 750 GS, säljer 6,4 procent. Även i de andra Europeiska länderna säljer de olika GS väldigt bra. Samtidigt håller teknikerna på med att ta fram en självkörande GS för framtiden … 15 en GS väl rullar är den extremt välbalanserad och lättkörd. Konkurrenterna blir allt bättre, men ännu sitter GS ohotad på toppen … § Som en Schweizisk armémotorcykel som kan allt.