Bumsen 1
RENOVERING 400 MIL TILLFIXAT NÖJE RENOVERING AV E
N BMW R67/2 RENOVERING, FRÅN LATINETS RENOVARE, INNEBÄR ATT MAN ÅTERSTÄLLER ETT FÖREMÅL TILL ETT TEKNISKT NYSKICK. HÅKAN RENOVERAR. Vägen från ett facebookfynd till rullande perfektion är ofta lång. Håkan Runfeldt är kunnig i saken tar oss med på en förvandling i garaget och hos fler kunniga hantverkare. Följ med på en trevlig renoveringsresa! TEXT OCH FOTO: HÅKAN RUNFELDT I 16 augusti 2016 fick jag se ett inlägg på klubbens forum. Det stod nåt sånt här: ”Hej. Jag har kommit över en BMW R67/2 från 1953, som gått i Västerbotten från den var ny till nån gång på 70-talet då tidigare ägare plockat isär den. Växellådan verkar saknas. Går det att få tag på delar till en sån här? Är det nåt värde i den? Någon som är intresserad av att köpa eller byta mot en något modernare BMW?” Jag tog genast kontakt med trådskaparen Jimmy och talade om att jag var mycket intresserad av hans MC då jag kände att jag behövde ännu en utmaning. Jag hade just blivit klar med en R100 från 1983, scrambler/caféracerbygge, som jag nu erbjöd Jimmy som bytesobjekt. Efter en del diskussioner kom vi överens om en påse pengar och min R100 i utbyte mot R67:an. Tidigt en morgon i mitten av oktober lastade jag R100 på släpet och gav mig av mot Umeå för att genomföra bytet och vid lunchtid var jag hemma hos Jimmy och hans familj utanför Umeå. Vi käkade lunch och hjälptes sedan åt att lasta av och på motorcyklarna. Sent samma kväll, efter totalt 120 mil med bil och släp, var jag hemma igen med min BMW R67/2. Nog om det, det var renoveringen jag tänkte berätta om. Skicket var väl ungefär vad man kan vänta sig av en 62 år gammal maskin. Motorcykeln var hyggligt komplett, växellåda och avgassystem var de stora delarna som saknades. Lacken var sliten, men såg ut att vara original. Det är alltid trevligt med originallackering för att återskapa linjering och liknande. Stora rostskador och bulor med mera fanns här och där… Något annat en än fullständig