Bumsen 1
RENOVERING BEDRÖVELSER BLIR BRA Stänkskärmarna va
r i bedrövligt skick, stora rosthål där fästen suttit och på de ställen det var dubbel plåt. Bakstänkskärmen var Ett av hjulen, nylackerat och uppekrat med nya ekrar. nya ventiler, nya kullager satt i. Under arbetets gång dog ägaren, motorcykeln lämnades åt sitt öde i en fuktig källare… När sedan frun i familjen dog 2016 och fastigheten skulle säljas kom motorcykeln fram. Motorn var i ett bedrövligt skick, alla lager gick trögt av rost, kamaxeln hade gravrost på nockarna, vevstakarna satt fast… Den demonterade vevaxeln skickades till Stigs Motormekaniska i Axvall för renovering, slipning av lagerbanor, rostborttagning med mera. En ventil hade rostskador, en ventilstyrning var felaktigt nästan fullständigt upprostad i mitten där det är en kanal på insidan för elkablar. Jag köpte en halv begagnad bakstänkskärm på Tyska eBay. Sedan kunde jag återskapa resten med sidorna från min ordinarie bakskärm. Tanken hade bulor efter att framgaffeln hade slagit i på grund av ett trasigt styrstopp. Den fick riktas och spacklas. Centralstödet hade, som vanlig på äldre BMW, säckat ihop fullständigt. Jag riktade och svetsade om stödet samt svetsade dit ett kraftigare fäste för stödet på ramen, med utbytbara glidlager och fettnippel för smörjning. Ramen visade sig vara sned, här fick jag hjälp av Leif Holmnäs att rikta den innan lackering. Hjulen, framförallt ekrarna, var i dåligt skick. Det var bara att ta vinkelslip och skära av alla ekrarna för att få loss fälgar och nav för blästring och lackering. Lackering och randning utfördes av Bil- och MC-Lackering, Håkan Sundelin, i Ransta. Jag hade en mängd bilder på motorcykeln i fyndskick för att få lackering och randning att överensstämma med originalet. Blev mycket nöjd med slutresultatet. Hastighetsmätaren skickade jag till Instrument JIGE AB i Leksand. Där gjordes en fullständig genomgång och smörjning av mätaren med nytt glas och ny kromring som pressades dit. Motorn visade sig vara renoverad men gravrostig invändigt. Ägaren hade startat en renovering på 70-talet, cylindrarna var n borrade, nya kolvar, 18 monterad, så även topparna skickades till Stig i Axvall för fullständig översyn av ventiler och styrningar, samtidigt gjordes även svetsreparation av gängor för avgasrören. En begagnad kamaxel kunde Leif Holmnäs bistå med. Cylindrarna hade haft en tunn oljefilm och klarat rosten förvånansvärt bra, här räckte det med en honing av cylinderloppen och nya kolvringar. Ventilfjärdar, kopplingsfjädrar, stötstänger, skruv och mutter samt en mängd smådetaljer hade rostskador, sådant byttes givetvis ut. Motorn byggdes ihop i min verkstad med nya lager och tätningar. Kolvarna vägdes och viktjusterades så de vägde exakt lika. Viktigt på en tvåcylindrig maskin för att uppnå vibrationsfri gång. Alla gjutna aluminiumdetaljer, såsom motorblock, bromssköldar, slutväxelhus med mera soda-blästrades. Det är den ytbehandling jag märkt ger minst påverkan på ytan, delarna ser nygjutna ut. Viktigt är att göra en fullständig demontering och rengöring av blästrade delar, blästermedel tränger in överallt. Hjulen ekrades upp med nya ekrar, bromstrummor svarvades och bromsbackar svarvades in efter bromstrummans mått för bästa bromsverkan. Elsystemet, från 1953, var bortom all räddning. Jag gjorde ett helt nytt elsystem. Kablar för bromsljus och blinkers drogs även in i systemet. Dessa funktioner, som inte var standard på årsmodell 1953, fanns som extra tillbehör till min modell. För nya reservdelar, slitdelar, gummidetaljer, avgassystem och så vidare har jag använt en leverantör. Motorrad Stemler i Remscheid, Tyskland. Vintern 2018-2019 hade jag äntligen alla delar för att bygga ihop min MC. Det är absolut den trevligaste biten, att sätta ihop delar som är fint lackerade, förkromade och så vidare. Räknar med att jag har lagt ner cirka 1 000 timmar på denna renovering. Det fanns ett gammalt registreringsnummer och kopior på de gamla registreringshandlingarna till motorcykeln. Enligt dem var motorcykeln avregistrerad den Här har motorn hittat hem i ramen igen. första september 1967. Med hjälp av registreringshandlingar och kvitto som styrker att jag var ägare kunde jag ansöka om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen för att kunna registrera in motorcykeln på nytt som årsmodell 1953. Registreringsbesiktningen gjordes vid Svensk Bilprovning i Västerås 19 mars 2019, utan anmärkning. Under sommaren 2019 har jag kört nära 4 000 kilometer med min R67/2, den går mycket bra, en riktigt trevlig körmaskin. §