Bumsen 1
PORTRÄTT VILL RÄDDA LIV VISAR VÄGEN VIA VISIBELT
VISIR Gult ljus för att synas bättre i trafiken. En intervju med det gula lyktskyddets fader; Janne Zetterlund. Häng med Ann-Katrin på upplysningsartikel. AV: ANN-KATRIN RANDEBLAD V i möter Janne i hans husbil en bit från buller och samhälle. Han är en lugn och behaglig man som gärna kopplar av i ensamhet, därav den flyttbara stuga han trivs så bra i. Här kan han både njuta av naturen och skissa på nya idéer utan att bli störd. Nu stör vi honom och det får han stå ut med. Vi vill veta hur det synlighetshöjande lyktskyddet kom till. Janne är en levnadsglad pensionär som älskar att röra sig och uppleva nya platser med motorcykel, och husbil när frugan ska med. MC-karriären började 1998 när han gav sig själv en gammal Honda i födelsedagspresent. Därefter har han haft fem olika hojar förutom sin första och andra BMW K 1200 LT. Sin första LT sålde han faktiskt till Gambias president! Numera åker han R 1200 GS och ofta och gärna grus. – När jag köpte min första LT, 2001, gick jag med i BMW-klubben för att alla mina mc-kompisar var med och jag blev också DO efter några år, berättar Janne. Hur började ditt engagemang för motorcykelsäkerhet? 2009 satt jag och Magnus Brobäck, som var ordföranden i BMW-klubben, och diskuterade årsträffen i Örnsköldsvik. Han myntade meningen ”ATT SE och SYNAS” som är viktigt när man kör motorcykel. Sen frågade han om jag var intresserad av att ta fram en varselväst åt BMW-klubben och jag nappade direkt. Att rädda liv är en livsfilosofi jag har. Var det då ni bildade bolag? BMW-klubben ville inte riskera medlemmarnas pengar så Olle Ahlsén, Hans Sundvall, Mats Zingmark och jag bildade en grupp och någon av oss lade idén att bilda ett aktiebolag och därmed få ut västarna på marknaden. Vi satt oss och spånade hur västen skulle se ut, när Mats Zingmark kom med ett mycket bra förslag att västen ska likna Polisens väst. 24 Hur kom idén med det gula glaset? För tio år sedan gjorde jag och Kent Lundberg en resa i södra Sverige för att se hur bilisterna reagerade på västen. Vi ville se om det hade någon betydelse på hur vi positionerar oss. Den som körde den andra mc:n varierade mellan röd- och helgul väst. Det var mycket intressant resultat beroende på hur vi placerade oss. Medtrafikanterna betedde sig olika beroende på färgen. Någonstans körde vi om två motorcyklar. När jag kollade i backspegeln efter Kent, som var cirka 50 meter bakom, såg jag honom inte. Däremot såg jag MC:n vi hade kört om, som var cirka 500 meter bakom, väldigt tydligt. Vi stoppade motorcyklisten för att se vad han hade för lyse. Det var en BMW R 1150 RT importerad från England med en gul plastskiva framför lyktan. Vi snackade lite och jag tog bilder sen skildes våra vägar, jag ångrar dock att jag inte tog namn och telefonnummer. Och från ide till tillverkning? När vi kom hem gick jag till en glasmästare och fick ett 20-tal små provbitar av gul plast, som jag satte på ett staket med små lampor bakom. Den som syntes bäst fick stå kvar och övriga tre byttes ut tills jag testat alla. Den plasten som syntes bäst används idag. - Hur fick ni råd att utveckla en hållbar produkt av idén? En ansökan skickades till Skyltfonden och de beviljade 185 000 kronor för att utveckla glaset. Vi började med att ta fram ett prototypglas till olika BMW-modeller. Vi köpte verktyg och en ugn. En pensionerad granne med snickarkompetens kom in och hjälpte oss och då blev resultatet riktigt bra. När vi stod i BMW:s monter på MC-mässan i Stockholm och sålde våra första mc-västar hade jag en plastbit med mig. Jag visade den för några mc-vänner, höll upp den mot ljuset och såg att kanten lyste. UNDERBART! Vilken upptäckt. Det är kunder och olyckor som ger oss nya infallsvinklar på våra produkter, dels till olika typer av slipning, samt att vi vill öka synligheten snett bakåt när motorcyklister kör i tät trafik i och runt storstäderna. Från tillverkning till laglig produkt - hur har den resan gått? I dag är det tio år sedan vi först upptäckte