Bumsen 1
CELCIUSTOURING KYLIGA FÖRARE succé. Det stod folk
hela vägen genom centrum och spanade på oss. Tänk två led med bågar. Alla på trottoarerna bara stod och kollade på oss. Toppenupplevelse. Efter samlades alla motorcyklar på en grusplan så folk kunde titta på dem och ställa frågor. När vi körde där ifrån, drog Ronny och jag, vi tog en sväng till på GP-banan. På kvällen var vi bjudna till klubben och grillparty. Väl där fick vi kolarbulle som stektes på plats. Gott! Tack Lennart med folket i Hedemora Touring Team. Här kördes det TT med precis full gas. med ”bra” temperaturer under och Zorns Gammelgård. Stäng, men vi vandrade runt mellan dessa fantastiska hus som Anders Zorn med sin hustru samlat till en plats på kanten till Siljan. Väl värt ett besök när det är öppet. Nästa stopp blev där Zorn hade bott med museet bredvid. Öppet men vi valde att inte besöka med mc-kläder. Nu vände vi framhjulet söderut. Temperaturen steg under dagen till rekordet +10°C vid några tillfällen när solen tyckte det var dags för lite värme på oss. För körning vidare tyckte vi att Falun låg bra till för dagens stopp för natten. Så kallt var det inte så dit skulle vi väl nå. ”Alla på trottoaren stod och kollade på oss!” dagen. Tänk, 12-14°C mitt på dagen var utlovat. Fantastisk! Vi passerad Borlänge igen och tog sikte på Hedemora. Boendet var bokat via Trivago med telefonen sedan en tid tillbaka. Det var ett ”pang” som är mycket fint. Mat och frukost fick vi fixa själva. Rutinerna vid framkomst stod sig. ”Komframmare” innan avklädning av mc-kläderna är alltid ett måste på Ronnys och mina resor så även denna gång. Efter det är det en promenad i staden, Vi körde igenom Vikarby och Rättvik i ganska rask takt. När vi nådde slutet av Rättvik stoppade jag. – Skall vi stanna i natt här? Hotellet vi passerade vid centrum såg bra ut! Menade jag till Ronny. – Jaa, det gör vi om det är öppet! Vi fick ett rum utan problem. ”Komframmaren” värmde även denna gången också. De hade ingen bastu men en varm dusch duger. Dagen var ännu ung så en promenad blev bestämt innan matintag. En vacker stad med en lång brygga ut i Siljan. Innevånare och företag betalade för planken med sina namn på. Maten blev en hamburgare, stark som f... med massor av öl som slank ner. Fredagsmorgon. En snabb körning ner till Hedemora efter frukost på väg 70 söderut. Väderprognosen visade sol 34 vi finner kanske ett lämpligt matställe, så även här i Hedemora. I morgon är det medverkan på den årliga kortegen med Hedemora Touring Team. Inte att glömma körning på Hedemora Grand Prix-bana. Vi hittade mc-klubbens styrelse på en parkering i ett industriområde. Vi var ganska tidiga men under tiden vi tittade runt bland bågarna så anlände det fler och fler. Slutligen blev vi 94 bågar som gav sig iväg. Klubbens ordförande Thomas Larsson tog ledningen. Först drog vi runt GP-banan. Sedan samlades vi utanför klubblokalen för att stila upp inför kortegen. Solen sken för en gångs skull. Värmen var mer än vad vi hade väntat oss efter vad hade upplevt tidigare på resan. Körningen igenom Hedemora blev en Vaknade med fullt drag av solsken, toppen. Nu var vi klara med en del av resans mål, men det vi skulle se enligt planen var till intet, så får vi vara nöjda. Bara hemkörningen kvar. Ner genom Sala med sikte på Småland och något ställe för övernattning. Äntligen var det varmt utan att packa på sig alla olika värmande kläder under stället. Lämplig tid för att finna ett boende var när vi stannade i Kisa. GPS:en hittade ett hotell sju kilometer väster om staden. Föllingen Hotell låg vi den vacker sjö. Hotellet hade inte öppnat för säsongen men ägarna arbetade utanför och kom oss tillmötes. På frågan om vi ville ha ett rum så var det naturligtvis svaret ja. Rummet blev fixat till en billig peng. Maten under kvällen fick vi skaffa själva. Till vår stora förvåning kom ägarna in till oss och sa nu kör vi hem så hotellet får ni ta hand om. Va? Ett helt hotell för två mc åkare själva. Otroligt. -Vi kommer tillbaka i morgon. När vill ni ha frukost? 07.30 på morgonen stod frukosten på bordet i matsalen. Föräldrarna till ägaren stod för den och hade gått upp tidigt för vår skull. Det är service. Lampan på himmelen var uppe så temperaturen var gynnsam för etappen hem till Skåne. Vad har vi lärt oss? Det har vi glömt, eller? Dessa mc-åkare! Nu har vi kört på de tre klassiska svenska GP banor. Råbelöv, Saxtorp och Hedemora. § En del av den gamla TT-banan i Hedemora.