Bumsen 1
LEDARE VÄLKOMNA LENNART MED ARTIKLAR CHEFREDAKTÖR
och ANSVARIG UTGIVARE Henning Svedberg bumsen@bmwklubben.se ANNONS- OCH PRODUKTIONSANSVARIG Henning Svedberg Material skickas till: bumsen@bmwklubben.se eller ORVARSSON KOMMUNIKATION Fröslövsvägen 131 27175 Glemmingebro UTGIVNING 2020 - 2021 4.20 - september 5.20 - november 1.21 - februari 2.21 - april 3.21 - juni DEADLINE FÖR BOKAT TEXT- OCH BILDMATERIAL Nummer 4.20 - 19 augusti. ARTIKELBIDRAG Text levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. Bilder bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior går också bra. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. Redaktionen kan korta, ändra eller klippa i inskickade texter inför tryck. TRYCK Denna Bumsen trycks i cirka 7 000 exemplar av Ljungbergs Tryckeri AB, Klippan. Tryckeriet är Svanenmärkt och klimatneutralt. BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts också kunna användas på klubbens hemsida (bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Foto: LASSE PERSSON BUMSEN OCH FREDEN 1945! N är de tyska ubåtarna likt vålnader jagade allierat tonnage i Atlanten producerade USA Libertyskepp i en högre takt än Dönitz pojkar hann sänka dem. När Röda Armén under Sjukovs befäl intog Berlin följdes frontsoldaterna av en enorm logistikapparat där USA via ett lån- och leasingavtal försåg dem med vansinniga mängder Studebakerlastbilar som körde fram mat, ammunition och soldater. På samtliga fronter i det andra världskriget fick de allierade in kritiska förnödenheter som släpptes i fallskärm eller lastades ur transportflygplan som Douglas C47. Utan dessa tillskott på lastfartyg, lastbilar och lastflygplan hade kriget tagit en annan vändning. Vad har då detta med Bumsen att göra? Allt och inget, lite beroende på hur långt en metafor får dras. Tidningen Bumsen får nu en ny chefredaktör och mängden medlemsskrivna artiklar som jag kan leverera till honom att göra 4.20 och andra kommande nummer av Bumsen med är kritiskt låg. Det finns inga Libertyfartyg, inga Studebaker och inga C47 som är lastade med artiklar. Det finns några få ännu inte publicerade artiklar jag har att lämna över. Det har sedan i vintras vuxit spindelväv på min e-postlåda. Om det är Coronakrisen eller att medlemmarna som inte tycker att det är idé att skicka artiklar till en avgående chefredaktör vet jag inte. Men om läget varit illa ställt med artiklar förr så är det oerhört kritiskt nu. Skall Bumsen vara en medlemstidning där medlemmarna bidrar med material måste det till en förändring. Som jag sagt förr finns det hur mycket som helst i facebookgruppen men att återpublicera sådant är ett självmordsuppdrag (Kamikazeredaktörer på japanska andravärldskrigsmanér vill vi inte ha.) för en redaktör. Vem vill läsa sådant man redan sett? Klart att det finns en skara som inte har Facebook och som inte sett det men en medlemstidning görs för den stora massan. Om du tyckt att det fattats något i Bumsen är det du som är rätt person att skriva om det. Detta är alltså min sista Bumsen jag gör som chefredaktör, jag kommer att bidra med artiklar framöver men det räcker inte. Inte på långa vägar. Gör därför den nya redaktören en stor tjänst och skriv den artikel du funderat på, ta med kameran på GPS-kursen, grusturen eller fikarundan. Ta en sväng på favoritvägen och föreviga det och allt ni tar er för. Var pilot på en C47, kapten på ett Libertyfartyg eller ratta en Studebaker så att Bumsen vinner kriget mot artikelbristen, för Lennarts skull och er. Ja, och tack alla ni sköna människor i BMW-klubben. Jag saknar er redan! Vi ses! HENNING SVEDBERG