Lokaltidninen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 43 • VECKA 43 • TISDAG 26 OKT • 2021 • ÅRG 26 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Alliansens budgetförs Österåkeralliansens partiledare Anne-Li Hilbert (C), Arne Ekstrand (KD), Mathias Lindow (L) och Michaela Fletcher (M) har i dialog kommit fram till ett budgetförslag som alla fyra partier kan stå bakom. Foto: Jesper alMén n ÖSTERÅKER Skattesänkning, nollvision mot droger, ny simhall i Åkersberga och ökade föreningsbidrag är några av punkterna i Alliansens budget för 2022–2024. Allianspartiernas gruppledare Michaela Fletcher (M), Mathias Lindow (L), Anne-Li Hilbert (C) och Arne Ekstrand (KD) tar emot i fikarummet hos den politiska ledningen i Alceahuset för att presentera sitt gemensamma budgetförslag. – Det är en budget med hög nivå i resurstillskott, 116 miljoner mer än förra året. Nettobudgeten för förskole- och grundskolenämnden ökar med 33,9 miljoner jämfört med 2021 varav 22,4 är höjd peng inom pedagogisk omsorg, förskola, grundskola och fritidshem. Eftersom vi har en positiv inflyttning med ökat skatteunderlag kan vi också sänka skatten i år med 10 öre, säger Michaela Fletcher. Exempel på andra satsningar inom skolområdet är förstärkning av studievägledning och utökade resurser till kommunala aktivitetsansvaret som hjälper avhoppade gymnasieelever tillbaka till studier eller sysselsättning. Kommunens satsning på kostnadsfria hygienprodukter på ungdomsmottagningen fortsätter också. Men det området i budgeten som Fletcher helst lyfter är trygghet. Alliansen vill ta fram en sammanhållen strategi för trygghetsfrågorna, med fokus på folkhälsa och social hållbarhet. Österåker har de senaste åren haft problem med droger. Även om problemet minskat genom samordnade insatser har kommunen högre ambitioner än så. – Vi vill uppdatera den befintliga strategin mot droger och tydliggöra att Österåker har en nollvision. Användandet av narkotikahundar i kommunens skolor ska intensifieras och vi vill även pröva möjligheterna att utifrån befintligt lagrum införa frivilliga och slumpmässiga drogtester på kommunens högstadieskolor och gymnasium, med målet om en drogfri skola, säger Michaela Fletcher. Mathias Lindow gläds åt de stora budgetsatsningarna på skolan och att pedagogcentrums arbete med att hjälpa både kommunala och enskilda skolor fortsätter. Förra året budgeterades för en funkisfestival i Österåker. På grund av pandemin sköts den Robotstyrd undervisning n SKÄRGÅRDSSTAD Hur gör man för att hjälpa hemmasittande elever att komma tillbaka till skolan eller långtidsjukskrivna elever att hänga med i skolarbetet? Skärgårdsstadsskolan har löst det genom att använda en AV1-robot i undervisningen. När Covid-19 bröt för en ISABELLA WARD ÄR en av de elever som inte kan vistas i skolan på grund av smittorisken. Istället sköter hon skolarbetet med en robot. Den kan hon koppla upp sig mot från hemmet eller från ett av skolans enskilda arbetsrum. utmaning alla ut blev det jobsom Foto: agneta JoHansson bar med undervisning. Carina Norberg, rektor på Skärgårdsstadsskolan, insåg att de behövde tänka till för att lösa uppkomna problem. – Vad gör vi om vi har elever som inte kan vara i skolan? Elever kan ju också tillhöra en riskgrupp eller bli sjuka på annat sätt. För oss blev vår robot ”Bella” en lösning. Med hjälp av den kan en elev i realtid följa undervisningen. Roboten blir en slags avatar eller ställföreträdare i klassrummet, säger Carina och förklarar att eleven styr roboten via en nerladdad app och kommer på så sätt rakt in i undervisningen. – Eleven ser vad som händer i klassrummet och kan med hjälp av roboten ställa frågor och samarbeta med sina klasskamrater, säger Carina Norberg och tillstyrker att det är alltid spännande att hitta nya vägar. – Vi lever i en värld av teknologi som ger oss nya möjligheter. Det måste vi ta till vara, säger hon. Eleven kan kommunicera med klassen genom att ge roboten olika ansiktsuttryck. Den kan vara ledsen, glad, neutral eller fundersam. I andra skolor i landet har elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning påvisat högre närvaro på lektionerna med hjälp av roboten. Isabella Ward har nedsatt immunförsvar och kronisk lungnedsättning. Sedan pandemin bröt ut har hon inte kunnat gå till skolan. Hon har därför i ett och ett halvt år fått sköta allt skolarbetet hemifrån. – Det har inte varit roligt. Man blir bortglömd. Med hjälp av roboten har jag nu mycket större kontroll och kan vara med på alla lektioner samt delta i grupparbetena på ett mycket bättre sätt. Det är också bra för nu har jag tillgång till fler mentorer, säger Isabella som är mycket nöjd med roboten, och inte minst för att hennes betyg har höjts. Agneta Johansson redaktionen@fixmedia.se