Advokaten 1
Reportage Islamisk rätt Storbritannien finns exem
pelvis shariadomstolar som kan ta upp familjemål och civilrättsliga ärenden och döma enligt islamisk rättstillämpning. – Muslimska män vill ha flera fruar, ärva mer eller utöva kontroll över sina fruar. De tror att sharia innebär detta, och därför vill de implementera sharia. Jag uppfattar det som att det främst är muslimska män som vill implementera sharia, inte kvinnor, säger Sedigheh Vasmaghi. Enligt hennes uppfattning är shariadomstolar, förutom att de missgynnar kvinnorna, också principiellt fel. I stället för att sträva efter egna lagar bör muslimer som tycker något är fel i de samhällen där de lever försöka ändra detta på demokratisk väg, genom diskussion, samtal och ytterst demokratiska val, menar Sedigheh Vasmaghi. under våren 2014 ska Sedigheh Vasmaghi fortsätta sitt akademiska arbete vid Uppsala universitet, med ett antal föreläsningar. Eventuellt ska det också bli en ny bok i samarbete med juridiska fakulteten. I övrigt är framtiden oviss. – Men våra framtida planer, mina och min mans, är att återvända till Iran, säger Sedigheh Vasmaghi. För trots alla problem i hemlandet är hon ändå hoppfull. – Det finns inget annat val än en demokratisk utveckling. Iran har en ung befolkning och det finns enorma möjligheter för utveckling och förbättringar. Den här stora potentialen kommer att fungera, trots förbud och restriktioner, säger Vasmaghi. Kan då advokater eller Advokatsamfundet göra något för att bidra till den positiva utvecklingen i Iran? Ja, svarar Sedigheh Vasmaghi. – Jag tror att de civila samhällena kan göra mycket om de har kontakt med varandra. I Sverige har ni goda meriter när det gäller rättsstaten och lagar mot korruption. Det är positivt om Iran kan få del av denna erfarenhet och dessa kunskaper. n Enligt UD:s rapport om de mänskliga rättigheterna i Iran från 2011 blir Irans rättsväsende ”allt mer politiserat och domar och straffsatser mot för regimen misshagliga personer är ofta godtyckliga och rättsvidriga”. Dödsstraff utdöms flitigt och tortyr sägs vara Advokaten Nr 2 • 2014 vanligt inom ramen för den rättsliga processen, trots att konstitutionen förbjuder tortyr. I praktiken saknas ett självständigt rättsväsende. Irans advokater är uppdelade i två olika organisationer, dels det traditionella advokatsamfundet KÄLLOR l Alipour, Farahmand: A Woman Rethinking Islamic Jurisprudence, The Majalla, 5 december 2013. l Council of Foreign Relations: Islam: Governing Under Sharia, på CFR:s webbplats www.cfr.org l UD:s rapporter om mänskliga rättigheter – Iran, 2011. l Vasmaghi, Sedigheh: Reform av sharia och muslimska kvinnors rättigheter, föreläsning vid Oslo universitet, oktober, 2013. och dels Centret för domstolsväsendets juridiska rådgivare, vilket tar betydligt större hänsyn till religiösa meriter och politiska aspekter än akademiska. På senare år har det senare samfundet blivit allt mäktigare. 17