JBF_1_2023 1
aktuellt PREFABRICERING KAN MINSKA BYGGTIDEN MED
FYRA MÅNADER När kraven på hållbart byggande ökar ser Metsä Wood en ökad efterfrågan på prefabricerade träelement. Dels eftersom materialet binder koldioxid och dels för att materialet är lätt, vilket möjliggör minskat antal transporter jämfört med att bygga med betongelement. – Kunder efterfrågar ökad hållbarhet och minskat koldioxidavtryck och redan nu kräver många projekt en miljövarudeklaration, säger Håkan Arnebrant, Business Development Manager på Metsä Wood Sverige. Ju mer dessa krav ökar, desto större intresse ser vi för träbyggande på grund av träets lägre koldioxidavtryck. Den finska elementtillverkaren LapWall är ett företag som varit en pionjär inom prefabricering och var först i Finland med att tillverka prefabricerade träelement som alla byggföretag kunde ta del av. LapWall använder Metsä Woods Kerto LVL vid prefabricering och företagets grundare och vd Jarmo Pekkarinen säger att en stor fördel med prefabricering av element är att det sker inomhus under varma förhållanden. Kerto LVL Ripa element tillverkas i LapWalls fabrik i finska Pälkäne. – Det här är en helt överlägsen metod jämfört med tak som byggs på plats. Den totala ledtiden för stora byggarbetsplatser förkortas med fyra månader, säger Jarmo Pekkarinen. Enligt Metsä Wood har företagets Kerto LVL-balkar optimalt förhållande mellan styrka och vikt och är dessutom en materialeffektiv produkt eftersom det krävs DANA LIM UTSER WELIN & CO TILL AGENT Dana Lim, Nordens ledande tillverkare av lim, spackel och fogmassa, har under lång tid byggt upp ett starkt varumärke inom den svenska byggvaruhandeln. Från och med januari 2023 är Welin & Co agentur för Dana Lims lim, fog och spackel mot färgfackhandeln. – Vi valde Welin & Co då de är välrenommerade i branschen, berättar Torsten Hjelm, vd för Dana Lim Sverige. De har kunskapen som krävs, en stark och rikstäckande säljkår samt ett väldigt bra back-office och lager. Med hjälp av Welin & Co kommer vi att nå en helt ny marknad som vi inte har bearbetat aktivt tidigare. Björn Törnquist, vd på Welin & Co, tror att en del av kunderna kommer att se produkterna som en främmande fågel i företagets portfölj, men att samarbetet kommer att göra dem till en mer komplett leverantör. – Vi uppskattar hur Dana Lim arbetar och deras historik, säger Björn Törnquist. Att de är ett nordiskt företag med produkter utvecklade för nordiska förhållanden passar oss bra och 14 mindre mängd trä jämfört med andra träprodukter och kan användas för att tillverka tunna och lätta golv-, vägg- och takelement. Jämfört med betongelement kan man transportera nästan tio gånger mer träelement än betongelement på en lastbil och därigenom minska fraktkostnader och koldioxidavtryck, skriver företaget i ett pressmeddelande. WOODY OROAR SIG FÖR BRANSCHENS UTVECKLING I en annonskampanj kvällspress och sociala medier vill Woody Bygghandel visa hur man skiljer sig från sina konkurrenter. – Det här är en hälsning från en grupp fria lokala bygghandlare med ett stort antal anläggningar runt om i Sverige, som är oroliga över branschens utveckling. Vi ser att det personliga engagemanget och den djupgående kunskapen håller på att försvinna. Och det går vi inte med på. Vi tänker fortsätta vara de stolta och fria entreprenörer som vi alltid varit. Så lyder texten i annonskampanjen med rubriken ”Ett upprop från din lokala bygghandlare”. – Det här är ett manifest som alla deras miljöarbete går i linje med vårt. På Welin & Co strävar vi efter att arbeta med miljöriktiga produkter som har så låg miljöbelastning som möjligt. Här passar Dana Lim in väldigt bra, både tack vare deras sortiment av Svanenmärkta produkter, med produktion och kort transportväg från deras fabrik i Köge. Woodys fristående bygghandlare formulerat tillsammans och en profileringskampanj där vi vill visa hur vi skiljer oss från våra konkurrenter, säger Mikael Tykesson som är försäljnings- och marknadschef för Woody Bygghandel. Vi vill göra det tydligt att Woody är just en grupp av fria bygghandlare, och framöver kommer de enskilda anläggningarnas namn att lyftas fram mer i vår centrala marknadsföring. JBF ■ 1-2023 Foto: Metsä Wood