JBF_1_2023 1
– Vi värdesätter och respekterar även det lokala
starka varumärket som våra delägare under många år har laddat med kännedom, värden och trovärdighet på sin lokala marknad, säger Jonas Jonasson. Kedjan som tar strid mot centraliseringen Woody vill uppfattas som den lokala service- och kunskapspartnern som får bygget att snurra. En bygghandelskedja som går emot strömmen av centralstyrning och standardlösningar. Vart går då strömmen i en bransch som omstrukturerats så kraftigt under senare år att den knappast går att känna igen? Storkapital lockades in i branschen för att det var uppenbart att här fanns många små aktörer som enkelt kunde erbjudas skal- och stordriftsfördelar om de konsoliderades inom ramen för någon större affär. Lönsamheten var god vad gäller både proffs och hemmafixare, liksom för byggmaterialhandeln. Det började talas om att kampen stod mellan kapitalkedjor respektive frivilligkedjor, där den förstnämnda stod för offensiven genom uppköp av enskilda handlare. Nu håller detta på att ändras och det är viktigt att förstå skillnaden, menar Woody Bygghandels nye vd Jonas Jonasson. Kapitalet har blivit dyrare genom en ny räntenivå och antalet entreprenörer inom svensk Bygghandel som är öppna för att sälja sin verksamhet är närmast obefintligt i dag. – Det finns långa och nära relationer med och mellan våra delägare, som ibland drivit och utvecklat sin verksamhet i både en 18 andra och en tredje generation, säger Jonas Jonasson. Något som skiljer oss mot kapitalkedjorna, vilket kan göra skillnad i vårt erbjudande, är de långa och nära relationer vi har med små och mellanstora byggföretag lokalt. Byggarna på orten känner oss ofta personligen med ett stort förtroende utifrån tidigare leveranser. – Men det skall varje dag förtjänas genom att vara lyhörd, flexibel och anpassa lösningar efter våra kunders behov, vilket är lättare OM WOODY Woody Bygghandel är en frivilligkedja inom byggmaterial med cirka 6 miljarder i omsättning och närmare 80 anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö och utbildning. JBF ■ 1-2023 Foto: JBF