JBF_1_2023 1
fina fordon från förr MG TA – TF Få bilar har upp
nått sådan kultstatus som MG:s T-serie. Även de som är helt ointresserade av bilar beskriver än i dag något i stil med MG om man ber dem beskriva en typisk sportbil. MG:S T-SERIE VAR en direkt fortsättning på den succé som inleddes med MG Midget 1928. Den var i sin tur mycket nära släkt med den Morris Minor som av William Morris samma år presenterades som tuffaste konkurrent till småbilen Austin 7. Redan från början visade det sig att det nya MG-konceptet var ovanligt lyckat. En liten lätt öppen tvåsitsig sportvagn med hyggliga prestanda. Samma chassi, samma 3-växlade växellåda och samma motor som Morris Minor – 20 hk, tvålagrad vevaxel, överliggande kamaxel och lätt att trimma. Den låga vikten, 500 kg, medgav en marschfart på 80 km/t, normalt för standardbilar med tredubbla cylindervolymen. Efter sju år av framgång och utveckling var det dags att till 1936 års modeller komma med något nytt. 34 Den traditionella motorn med överliggande kamaxel byttes mot en tystare, enklare och tillförlitligare stötstångsmotor på 1300 cc. Hela bilen blev rymligare och bekvämare. Effekten var 50 hk. Trots att bilen nu vägde 800 kg var den lika snabb som föregående modell. Lockheeds hydrauliska bromsar förbättrade bromsförmågan väsentligt. 1938 var det dags för den på vissa punkter förbättrade TB. Med kortad slaglängd blev motorn kvickare och lättare att trimma. UNDER ANDRA VÄRLDSKRIGET blev det bl. a stridsvagnar i stället för bilar och efter kriget kom TC, en TB med förbättrad hjulupphängning. Under kriget hade många USA-militärer stationerade i Storbritannien blivit förtjusta i den lilla sportvagnen så när modell TC presenterades efter kriget hittade många vägen till USA. I engelska flygfilmer var MG populär. När de unga piloterna åkte hem på permis var det MG som gällde. 1950 VAR DET dags för MG TD. En något modernare bil med något bättre utrymme, individuell framfjädring, stabilare ram och plåtfälgar. MG T-type historien avslutas 1953 med modell TF. TF är en lätt modernisering av föregångaren MG TD. Frånsett detaljförändringar, en aning mer strömlinjeformad kaross med lutande grill och strålkastarna inbyggda i framflyglarna. Annars är modellerna närmast identiska. TF tillverkades i allt färre ex. till 1955 då den avlöses av MGA – en helt ny modern bil med självbärande kaross och mjuka former. Lars Cyrus JBF ■ 1-2-2023