JBF_1_2023 1
Hela platsen är på 220 000 kvadratmeter med utegå
rden inräknad. Byggnaden omfattar 72 000 kvm. – Vi samarbetar med en rad olika åkerier och handlar upp fast kapacitet. Det betyder att det är samma chaufförer som kör och därför lär de sig våra kunder och vårt gods. Vår egna logistik kan vi erbjuda hög kvalitet och hög service. Att det finns kunskap och erfarenhet inbyggt hos chaufförerna betyder mycket för att hanteringen ska flyta effektivt. Det handlar om att godset inte ska lastas om för många gånger. Det sparar tid och minskar risk för skador på godset, föklarar Jonathan vidare:. – För Optimera går leveranserna i regel direkt från anläggningen ut till kunden. För Dahl så går det från centrallagret via omlastningar ut till kunder och butiker. I gruppens nuvarande system, som alltså delvis ska strömlinjeformas när alla bitar är på plats, finns ett mycket stort antal omlastningscentraler runt om i Sverige där omlastningar kan ske. Optimera har sina enheter där försörjningen i dagsläget delvis sker centralt, likväl som regionalt och lokalt men också går direkt från leverantörerna. Det befintliga systemet omsätter cirka 50-60 bilar om dagen in till centrallagret och ett 40 - 50-tal ut. – Fördelen för våra koncernbolag när det nya centrallagret kommer i drift är att man ska kunna få in och hantera andra typer av sortiment än i nuläget och med större bredd, även av mer lågfrekvent karaktär. Vi kommer nog inte ha riktigt alla produkter här, de mera skrymmande kommer vi lagra mera regionalt och lokalt. SGDS Gruppen är större än bara detta centrallager, poängterar Jonathan. JBF ■ 1-2023 Så här ska lagret se ut när det står färdigt mot senare hälften av detta år. – Det handlar om att kunna erbjuda våra kunder en större produktflora. Vi måste göra det enkelt för våra kunder att handla, och attraktivt. Det nya lagret hanterar både e-handel och butikspåfyllnad. Eftersom logistik, produkters tillgänglighet och korrekt tajming är viktigt blir SGDS Gruppens lager ett flexibelt omnikanallager som ska på sikt ska kunna skicka gods till koncernens alla kunder och hantera alla våra cirka 180 butiker runt om i Sverige, förklarar Jonathan vidare. – Inom gruppen finns det obemannade butiker, framför allt Dahl. Kunderna åker dit och plockar vad de behöver, skannar varorna själva och får automatiskt faktura senare. Bålstalagret förväntas tas i drift under 2023 och automatiseras av SSI Schäfer. Systemet består av ett pallhanteringsområde med palltransportör för att ta gods till och från arbetsstationer och ett höglager för lagring av pallar. Småvarorna hanteras i ett 24 meter högt Flexi5 Foto: Logicenters Foto: SGDS Gruppen