Nöjesnytt Växjö 1
Efter att ha varit bosatta i Konserthuset i många
år flyttar LinneaTeatern nu in på Växjö Teater med sin uppsättning av den klassiska musikalen Singin’ in the Rain. Den 12 november är det premiär. B etty Comdens och Adolph Greens musikal Singin’ In the Rain, som bygger på spelfilmen med samma namn från 1952, hade sin urpremiär i London 1983 och är en musikal som har spelats många gånger sedan dess. Historien utspelar 1927, i en tid då stumfilmen övergick till ljudfilm. Don Lockwood och Lina Lamont är det kända stumfilmsparet i Hollywood och under deras filminspelning av The Dueling Cavalier kommer det nya order från filmbolagschefen R.F. Simpson att det är dags för Don och Lina att spela in en talfilm, eftersom den första talfilmen Jazzsångaren gör stor succé. Något som inte visar sig vara helt enkelt. Lina Lamonts röst är inte passande för talfilm och frågan är vad som krävs för att rädda filmen. Kathy Selden kliver in på scenen och Don blir förälskad. Lina ser vad som är på gång och försöker göra allt för att Don inte ska överge henne samtidigt som hon försöker rädda sin karriär. Betty Comden och Adolph Green har skrivit manus. Nacio Herb Brown har komponerat musiken, och Arthur Freed har skrivit sångtexterna. Bo Hermansson har skrivit den svenska översättningen till denna mångfasetterade och färgsprakande föreställning och vi passade på att ställa några frågor till Växjö-uppsättningens regissör Eva Pettersson. Varför blev det just Singin’ In the Rain för LinneaTeatern den här gången? –Den innehåller allt som en musikal skall ha! Singin’ in the Rain är en musikal med klassisk underhållning; underbara scener av både komedi, kärleksballader och häftiga dansnummer. Det är en fantastisk historia där vi får följa den tidens Hollywoodstjärnor, både filmdirektörer, regissörer och skådespelare, både i strålkastarljuset och i sin ensamhet. Är det enklare eller svårare att ta sig an en klassiker som Singin’ In the Rain än en lite mer okänd musikal? –Det kan vara enklare på det sättet att de flesta känner till historien, men svårare genom att förväntningarna och jämförelserna kan bli större över resultatet. Som regissör och konstnärlig ledare ser jag det som en utmaning att tillsammans med produktionsteamet och ensemblen skapa vår egen tolkning med en blandning av vardagliga relationer med humor och kärlek, till en fantastisk och spektakulära föreställning. 18 | nöjesnytt Har ni bearbetat något för att det ska passa just Linneateaterns förutsättningar? –Vi har inte omarbetat historien, utan tvärtom lyft fram den ursprungliga musikalfilmens dramaturgi genom att använda oss av olika konstformer och scenuttryck i vår föreställning. I det fallet var den vackra Växjö Teater en viktig del i vårt val av spelplats, då den har en karaktär som förstärker stämningen i musikalen. Hur ser ensemblen ut – har det tillkommit många nya eller består den av LinneaTeaterns kärntrupp, så att säga? –Vi har haft både audition och provspelning, där vi sökte rollkaraktärer, sångare och dansare. De som sökte var både tidigare medverkande inom LinneaTeaterns produktioner och nya talanger som har kommit med. Vi har nu en spännande och duktig ensemble i varierande ålder och med olika erfarenheter av tidigare produktioner och konstnärliga erfarenheter. Hur skulle du beskriva LinneaTeaterns ambitionsnivå? –Många kända musikaler har spelats av LinneaTeatern med hög kvalitativ nivå och det kommer vår ambitionsnivå fortsätta att vara. Med stolthet kommer vi bjuda publiken på kvällar fyllda med upplevelser av fantastisk underhållning, så även den här gången genom musikalen Singin’ in the Rain. Berätta något om föreställningen som du tror är okänt för våra läsare. –I musikalen finns ett av musikalvärldens mest kända nummer med, där rollen Don Lockwood dansar titelmelodin i regn. Det som många frågar är, om vi har tagit med det dansnumret och svaret är; ska du sitta på första raden är det kanske bäst att du tar på dig regnrocken! Sång- och steppnummer hör även till den här musikalen och blir givetvis en del av musikalens höjdpunkter, tillsammans med våra eminenta musiker i orkesterdiket. Jag vill också passa på att välkomna vår kära publik till en musikalisk afton! ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: MATS SAMUELSSON PRODUKTION REGISSÖR - EVA PETTERSSON KOREOGRAF - INGRID ANDRÈN MUSIKALISK LEDNING - ANDERS NILSSON KOSTYM - JENNY FRITZSON SJÖÖ ROLLER DON LOCKWOOD - ALES PSAJD COSMO BROWN - GUNNAR CARLSTRÖM KATHY SELDEN - LONE BAKKEN PILNÄS LINA LAMONT - LISA SANDSTEDT ROSCOE DEXTER - MATS ERICSON R.F SIMPSON - BJÖRN MOLIN DORA BAILEY - SESSELJA MIST ÓLAFSDÓTTIR MISS DINSMORE - JULIA ATTERHEIM ZELDA ZANDERS - NINA BENGTSSON LINNÉR Den manliga TALPEDAGOGEN - QUANG TIEU PRODUCTION TENOR - ANDERS NILSSON ENSEMBLE TOVE ANDERGREN NINA BENGTSSON LINNÉR FELIX FLYBOO FANNY KARLSSON VIKTOR KLASSON VICTOR LUNDIN SESSELJA MIST ÓLAFSDÓTTIR ARVID SAND AMINA SCHLICH JULIA SJÖKVIST QUANG TIEU ORKESTER KAPELLMÄSTARE/TRUMPET - ANDERS NILSSON TRÄBLÅS - BOSSE JANSSON VIOLIN/TENORSAX/KEYBOARD - VLADIS ROSMAN PIANO - DAN APPELGREN BAS - JÖRGEN MALM TRUMMOR/ PERCUSSION - FREDRIK EIDENSKOG