Energigas 1
Miljöbilar Vätgasdrivna bilar har börjat rulla på
de svenska vägarna. Nu görs också miljonsatsningar på tankstationer för vätgas vilket gör att framtiden för denna miljöbil ser ljusare ut än på länge. Ljus framtid för vätgasbilarna E tt dovt surrande är allt som hörs när bränslecellsbilen Toyota Mirai startar. Den låga ljudnivån i bilen beror på att det i grunden är en elbil. Men under huven finns även en bränslecell som matas med vätgas och ger el till bilen. Ur avgasröret kommer enbart vattenånga. Första generationen Mirai, med en räckvidd på cirka 50 mil, började serieproduceras redan 2015. Den nya versionen som lanserades förra året kan gå upp till 65 mil på en vätgastankning. Det är en bra bit längre än de flesta elbilar med enbart batteri. – Vätgasdrivna bränslecellsbilar har också betydligt snabbare tankning än bilar med batteri som ska laddas. Det gör att bränslecellstekniken även är väl lämpad för tyngre fordon, säger Fanny Hellgren, informationschef hos Toyota Sverige. Japan satsar stort I nuläget rullar några tiotal vätgasdrivna personbilar på de svenska vägarna. Utöver Toyota Mirai finns Hyundai Nexo på mark naden. Renault har lanserat en transportbil, och Daimler (Mercedes-Benz), Volvo och Gene ral Motors har meddelat att de snart kommer att dra i gång produktion av bränslecellsfordon – till att börja med i mindre serier. I slutet av året planerar BMW att börja tillverka sin nya vätgasbil, BMW iX5 Hydrogen. Ett av de länder som gjort stora satsningar på vätgasdrivna fordon är Japan. Landets mål är att ha cirka 200 000 bränslecellsfordon ute på vägarna redan om tre år. Toyota bidrar genom 16 ENERGIGAS NR 1 2022 ”Vätgasdrivna bränslecellsbilar har betydligt snabbare tankning än bilar med batteri som ska laddas. Det gör att bränslecellstekniken även är väl lämpad för större fordon. ” Fanny Hellgren, informationschef, Toyota Sverige att leverera minst 10 000 nya bränslecellsfordon per år. Utöver personbilar handlar det om bussar, lastbilar, truckar och ambulanser. Möjligheten att tanka är förstås viktig om en fordonstyp ska kunna slå igenom. Japan har därför gjort stora satsningar på tankstationer för vätgas. I dag finns ungefär 160 vätgastankstationer i landet. Om tre år ska det vara 320, och målet för 2030 är 900 stationer. Nya tankstationer på gång I Sverige finns i dag endast ett fåtal vätgastankstationer, men fler är på gång. Statliga Klimatklivet har beviljat stöd till flera aktörer. REH2 ska bygga 24 tankstationer spridda › Full tank. I dag finns fyra tankstationer för vätgas i