Nöjesnytt Jönköping 1
DANSNÄT JÖNKÖPING GER MeYouI Precis som de flesta
andra arrangörer har Dansnät Jönköping på grund av rådande omständigheter tvingats banta sitt höstprogram rejält. Men den 9 oktober visar man en riktig höjdare på Jönköpings Teater, i form av Edin Jusuframics fantastiska solodebut MeYouI. Edin Jusuframic är garanterat ett känt ansikte för alla Melodifestival-älskare, där han dansat bredvid både Zara Larsson, Ola Salo och Darin. Faktum är att han faktiskt innehar ett Mellorekord, då han medverkat hela fem gånger. Men nu har han för första gången skapat ett helt eget verk. MeYouI är en dans om individen och kollektivet, som ställer frågan om vad som är något eget och vad som är ett tillsammans. I föreställningen sätts balansen mellan kollektivets välbefinnande och människans ego i fokus och vad händer om den balansen rubbas och egot tar över? Eller som Edin frågar sig: vad är kollektivet, en fantastisk solidaritet eller ett egoistiskt förtryck? MeYouI innehåller nykomponerad musik av Mario Perez Amigo och har två fenomenala dansare som sveper golvet när de gestaltar den inre känslomässiga konflikt som kan uppstå när man arbetar i ett kollektiv. Nöjesnytt fick en pratstund med koreografen själv. –MeYouI har legat och grott i mig ett bra tag. Jag har jobbat mycket i danskollektiv, för att det är så givande. Men man får också göra en kompromiss i ett kollektiv. Om jag har en idé och den får gå ett varv bland alla mina kollegor och sedan kommer tillbaka så är det inte min idé längre, det är allas idé. Ibland är det kanske inte ens i närheten av ursprungsidén. Det är en konstant kompromiss som blir något annat som ofta blir bättre, men det var där grundtanken föddes. Om jag tillför så mycket i ett kollektiv så borde jag inte ha några problem med att åstadkomma någonting själv. Sedan breddade jag tanken med kollektiv till familj, kompisar, skola och samhälle och plötsligt insåg jag hur mycket man faktiskt kompromissar för andra. Och hur man hittar balansen mellan att kompromissa och hur självisk man ska vara. Det var ur detta MeYouI växte fram. Hur gestaltar man detta i dansform? –Det frågade jag mig också när jag kom på idén (skratt). Den inre känslomässiga konflikten gestaltas av två dansare, Daniel och Marko, och de två avser de två väsen som drar åt varsitt håll, det vill säga egot och massans välbefinnande. Sedan utvecklas relationen dem emellan, precis som den här resan gör. Även om det uppenbarligen är en väldigt personlig berättelse är du är inte själv med på scen. Hur kommer det sig? –För mig hade det blivit för svårt att vara både koreograf och samtidigt stå på scen. Det kändes svårt att försöka förmedla min vision till en koreograf och sedan göra dansen, då kändes det mer naturligt att använda mig av dansare som jag känner och kunna uttrycka mina känslor via dem. Det blir ju extra intressant med tanke på vad föreställningen handlar om, i och med att du ska förmedla din personliga vision. Blir det en konflikt där i att du blir någon sorts diktator? –Haha, nej, jag är medveten om det och har hela tiden försökt ifrågasätta min position. Det är klart att det har lett till en del konflikter, men jag har bara velat ha ett tillfälle att få vara en berättare, utan att behöva ta det igenom några filter i form av människor. Har du kommit till några oväntade insikter om dig själv under arbetet med föreställningen? –Det här låter ju otroligt inte ödmjukt, men jag tror faktiskt inte det (skratt). Jag tror det beror på att jag har bearbetat sönder ämnet. Men den insikten jag kommit fram till har varit under den kreativa processen, hur Daniel och Marko har fått mig att växa i min roll som koreograf. De har fått mig att ifrågasätta mina beslut hela tiden, och det är hundra procent bra för att allt som händer på scenen ska vara motiverat. Har de här frågorna du tar upp, med kollektivet kontra egot aktualiserats nu under Corona? –Det är så roligt för den är ju mer aktuell än någonsin. Ta bara vår bransch; kulturbranschen blöder inte, den är död. Mycket beror på beslut från högre ort, och tanken är att vi ska jobba som ett kollektiv. Men när kollektivet går emot individen hela tiden kommer individen till slut att bryta sig loss. Det motiverar dem att göra saker utan att bry sig om andra människor. och även om det här med pandemin och alla beslut i samband med det är en stor fråga, så är temat i föreställningen någonting vi alla upplever i det lilla, varje dag, på jobbet, på bussen, i skolan. MeYouI innehåller ju specialskriven musik också. Hur mycket har du varit med och påverkat musiken? Jag har varit med i hela processen. Mario har skrivit musiken, men det har varit efter mina riktlinjer. Jag har åkt skytteltrafik mellan Stockholm och Västerås där Mario bor för att vara med och bygga musiken. Det har varit slitit, men det känns inte som att det är en riktigt kreativ process annars (skratt). I TEXT: OLA KARLSSON