Tidningen Energi, nr 7/2018 1
Nyheter Vattenfall i Storbritannien Uppvärmning a
v bostadsfastigheter och kommersiella fastigheter står för en mycket stor del av koldioxidutsläppen i Storbritannien. Nu startar Vattenfall en värmeverksamhet i Storbritannien för att erbjuda integrerade värmelösningar med lägre koldioxidutsläpp. Miljardstöd till batterifabriker EU planerar att erbjuda mångmiljardbelopp i euro för delfinansiering till bolag som vill bygga fabriker för batterier till elbilar i Europa. EU öppnar även för statsstöd till forskning om batterier, skriver Wall Street Journal/Affärsvärlden. Siljan Group och Adven i samarbete Siljan Group investerar cirka 70 miljoner kronor i en ny värmecentral i Mora. Som en förlängning av detta projekt har Siljan Group nu tecknat ett långsiktigt avtal med Adven Energilösningar, vilket innebär att lokalproducerat biobränsle kommer att fungera som energikälla till Moras fjärrvärmenät. Det rapporterar Skog Supply. Eolus säljer 130 MW vindkraft till KGAL Vindkraftsprojektören Eolus har tecknat avtal med KGAL avseende försäljning av vindpark Bäckhammar i Värmland, bestående av 31 vindkraftverk med en total installerad effekt om 130 MW. Den preliminära köpeskillingen för vindparken uppgår till131 miljoner euro, motsvarande drygt 1,3 miljarder kronor. € – De flesta elbolag har inte personliga erbjudande som är anpassade till varje kund. För att ta ett färskt exempel så bor jag i en lägenhet, men fick ändå ett erbjudande från mitt elbolag om rabatt på solpaneler till mitt tak. Det blir ju ett väldigt generellt erbjudande, som jag dessutom inte kan ta del av. Samma sak med energitips som går ut till alla. Dessa erbjudande behöver bli mer personliga och anpassade för varje kund, vilket vi kan ordna genom att vår mjukvara. Era kunder finns idag i Storbritannien, Frankrike och Norge. Hur kommer det sig att ni valt att satsa där före den svenska marknaden? – Vi fick förförfrågningar HALLÅ DÄR! Håkan Ludvigson Vd på Eliq ”Viktigt att erbjuda elkunderna något mer än bara el” Ni levererar en mjukvara till en app för att elbolag ska förbättra sina kundrelationer. Hur kan en app leda till detta? – Idag är fakturan oftast den enda relationen privata kunder har med sin elleverantör. Det är också väldigt lätt att byta leverantör. Det blir därför allt viktigare att kunna erbjuda kunden något mer än bara el. Och det är detta vi 10 Tidningen ENERGI Nr 7 2018 hjälper dem med. Via vår app kan kunden få full ta del av personliga tips erbjudanden om att det till exempel är dags att serva värmepumpen, hur din elförbrukning är i jämförelse med liknande hushåll och vad du kan göra för att sänka förbrukning. Men redan idag får kunder förslag på energitjänster från elbolagen. Vad skiljer dessa från de bolag som har er app? från Storbritannien och Norge och då blev det naturligt att börja där. Det händer väldigt mycket på den brittiska energmarknaden. För fem år sedan stod sex bolag för 99 procent av marknaden och idag har 70 bolag etablerat sig på samma marknad och de sex största krymper snabbt och är nu nere på 77 procent. Här blir det därför väldigt viktigt att kunna erbjuda elkunderna något mer än bara el. Vi har avtal med flera elbolag om att leverera ut vår app under vintern och mer är på gång. Att klara att slå sig in på elmarknaden i Storbritannien ses som ett eldprov eftersom konkurrensen där är hårdast i världen. Klarar man sig där, så finns det väldigt goda förutsättningar att det går bra på andra marknader. När kommer ni att satsa på den svenska marknaden? – Just nu pågår pilotprojekt med några svenska elbolag och vi räknar med att rulla ut genom de första svenska elbolagen under första halvan av 2019. Hur ser du på den framtida utveckling för er produkt? – Att den kommer att innehålla ännu mer information, exempelvis kring styrning av när det är bäst att ladda elbilen. ANN-SOFIE BORGLUND