Nöjesnytt Jönköping 1
gustav salminen Han har ägnat större delen av sit
t liv åt segelflygning och 2017 kom belöningen för hans ansträngningar – nu är Gustav Salminen från Kaxholmen Jönköpings färskaste världsmästare. En vecka efter Gustav Salminens 14-årsdag stod han för första gången på ett segelflygfält. Hans pappa tittade på honom och sa ”du får välja mellan det här och att åka moped”. För Gustav var det inget svårt val. –Min pappa har varit privatflygare under hela min uppväxt, så flygning har varit i fokus ända sedan barndomen. Man måste var 14 år för att få börja med segelflyg och sedan den dagen har det varit det som gällt för mig, säger Gustav. Men det var när Gustav fick göra en looping tillsammans med en lärare för första gången som han började träna på allvar. Han hade turen att komma i kontakt med bra folk i rätt kretsar, bland annat coachen för svenska landslaget, som såg hans potential och som hjälpte honom med utbildning i avancerad flygning. Med detta stöd i ryggen fick han också ”en spark i röven” att ställa upp i VM 2015. –Jag visste ärligt talat inte riktigt vad jag skulle där och göra och jag var hur nervös som helst; det var ju mina idoler jag tävlade mot. Men så tänkte jag att jag bara skulle vara med för att se och lära, vilket gjorde att jag kunde flyga avslappnat och jag slutade sjua, vilket var helt fantastiskt, skrattar Gustav. Året efter slutade Gustav åtta i VM, men det var 2017 som han slog till och vann hela kalaset. Och det är fortfarande lite svårt att ta in att han faktiskt är världsmästare i segelkonstflyg, erkänner han. –Det är ju inget man tänker på dagligen kanske, men när man väl gör det funderar man ju på hur det gick till egentligen (skratt). Det är små marginaler, men jag lyckades minimera oturen så att det blev till min fördel. Nyckeln är att känna sig bekväm och avslappnad, men framför allt att vara väl förberedd. Jag lägger ungefär sju veckor på träning och tävling och det krävs 120-130 träningsflygningar tillsammans med coach. Varje flygning kostar ungefär 750 kronor och VM håller på i nästan tre veckor, så det är ju rätt mycket pengar det handlar om. Men jag har haft tur och går åtminstone plus minus noll när jag åker till VM. Det är lätt värt den uppoffringen. Vid uppvisningar flyger Gustav vanligtvis en Fox, samma plan som han vann VM med. Fox är ett polsktillverkat segelflygplan som är specialbyggt för konstflyg, som Gustav beskriver som ”egentligen världens sämsta segelflygplan, men världens bästa för just konstflyg”. Men Gustav har passat på att utveckla en alldeles egen nisch i sina uppvisningar, avslöjar han: –Jag har utvecklat en egen specialitet, nämligen att flyga till musik – dessutom synkroniserat till musik. Det är ganska ovanligt att man gör så, men jag är trummis och musiker i grunden så det känns väldigt naturligt för mig och jag vet att jag kan göra det bra och snyggt.Jag flyger bland annat till Lalehs vesrion av ABBAs Chiquitita. Det är svårt att hitta musik som passar, men just denna passar bra och gör att det blir väldigt stämningsfullt. Jag har fått enormt bra respons och folk har stått helt stumma på marken efteråt (skratt). Eftersom jag ändå är tävlingspilot vill jag ha med några tävlingsmanövrar i mina uppvisningar och flyga väldigt exakt och precist, men jag gör också några speciella uppvisningsmanövrar, som ser extremt häftiga ut tillsammans med rök. Avslutningsvis delar Gustav med sig av sina tankar om vad som är tjusningen med just segelflyg i allmänhet och segelkonstflyg i synnerhet. –Konstflyg överlag är bara så jävla roligt; farterna och G-krafterna och att jobba med att flyga mer precist. Segelflyg är mysigt, en bra dag kan man flyga hur långt som helst, men i konstflyg handlar det om att omvandla höjden till fart eller till höjd, man får jobbba med begränsningar. Man har ingen motor att stötta med och det är en enorm utmaning. Det är som att lösa en ekvation – man kan lösa det på flera olika sätt, men man strävar alltid efter att lösa det på bästa möjliga sätt. I TEXT: OLA KARLSSON 18 | nöjesnytt