Nöjesnytt Jönköping 1
moderna smycken För snart femton år sedan förverk
ligade Gabriel Tekin en av sina drömmar när han var med och startade familjeföretaget Moderna Smycken i Jönköping. Då, när Gabriel var blott 19 år gammal, låg den lilla butiken på Smedjegatan. Men mycket har hänt sedan dess. Idag ligger butiken på Östra Storgatan i en lokal om drygt 260 kvadratmeter, vilket gör den till en av landets absolut största smyckes- och juvelerarbutiker. - Sedan starten har vi vuxit sakta men säkert, men efter flytten till Östra Storgatan fick vi en enorm tillväxt. Idag har vi en väldigt stor kundkrets som sträcker sig utanför Jönköpingsområdet, säger Gabriel Tekin. SATSNING PÅ VIGSELOCH FÖRLOVNINGSAVDELNING Men det var inte bara läget i sig som blev nytt. Utbudet breddades och man började satsa ännu mer på sin avdelning för vigsel- och förlovningsringar. I butiken har de ett stort sortiment av ringar att visa för kunder, bland annat från välkända märken som Schalins, Les Pavés, Rivoir, Fischer och Gerstner, men man erbjuder även specialtillverkade ringar efter kundens önskemål, något som ökat otroligt mycket i popularitet. -När det gäller ringar så finns det ingen önskan vi inte kan uppfylla. Vi frågar vad kunden har för budget och sen kan vi visa alternativ och skapa kundens drömring utefter de förutsättningar som finns. Eftersom vi importerar diamanter utan mellanhänder och sköter tillverkningen in house, har vi dessutom priser som är mycket lägre än hos våra konkurrenter, fortsätter Gabriel. UTBILDAR KUNDEN För att kunden ska få bästa tänkbara service och vara mer än nöjd med sitt val av ringar, tycker Gabriel att det är viktigt att kunden verkligen vet vad den köper. I ett område där kunden ofta inte har så stor kunskap när det handlar om guld och diamanter, så utbildar man dem gärna på Moderna Smycken. -Ett par som tänkt gifta sig kommer hit på en konsultation. Vi dricker lite te eller kaffe och går igenom olika typer av ringar i lugn och ro, helt utan stress. Vi berättar vad beteckningar betyder, hur mycket guld det är i en viss ring, hur kvalitén är, hur en viss diamant ser ut och vad den har för egenskaper osv. Jag tycker det är jätteviktigt att kunden vet vad den betalar för och att vi som jobbar här delar med oss av vår kunskap och samtidigt utbildar. Kunderna kommer därefter med idéer och önskemål och efter det att de bestämt sig för vilken typ av ring det blir börjar själva skapandeprocessen. Gabriel berättar att många kunder redan har en idé om vilken typ av ring de vill ha när de kommer till butiken. För tillfället är ringar med halo en stor trend. -Eftersom jag är uppvuxen i Kalifornien, där den här typen av ring kommer ifrån, tycker jag att det är jätteroligt att den trenden har kommit hit och att jag får skapa dessa ringar. Vitt och rött guld är fortfarande mest populärt när det gäller färg, men det är även fler och fler som provar på annat, som till exempel roséguld, säger Gabriel. STYRKA I ÄGANDET Att Moderna Smycken inte är en kedja utan en privat familjeägd butik, tror Gabriel är en av deras styrkor. De kan vara personliga, fixa skyltfönstret som de vill, inreda butiken som de vill och vara kreativa på ett sätt som inte alltid funkar för en stor kedja. En annan av deras styrkor är personalen. -Butiken är mitt andra hem och personalen är fantastisk. Vi är sex stycken som jobbar här och vi har alltid roligt ihop och skrattar mycket. Jag tror att kunderna märker av stämningen och att vi är ett härligt gäng. EGET VARUMÄRKE Stämningen och glädjen märks väl utåt på Moderna Smycken. En annan typ av glädje, nämligen glädjen till att skapa vackra smycken, märks det att Gabriel Tekin har. Hösten 2017 började han jobba med det egna varumärket Titus Hope. Första produkten från varumärket blev ett armband med ett alldeles speciellt syfte, och succén lät inte väntas på. -Det började som en kul grej, jag ville starta ett varumärke med ett syfte. Jag började därför skissa på ett armband som skulle ha positiva budskap och som motiverar personen som bär smycket. Jag ville även ha ett armband som kan bidra till välgörenhet. Jag valde ett budskap och där sen en del av försäljningen går till forskningen och kampen mot cancer, berättar Gabriel. Responsen var enorm och armbandet finns redan att köpa i över 50 butiker i Sverige. -Det som motiverar mig att fortsätta skapa är kärleken till branschen. Jag vill kunna se tillbaka på den här tiden och säga att det här gjorde vi, och inte tänka att det var synd att vi inte gjorde något. Vad som blir nästa smycke från varumärket tål därför att väntas på. I TEXT & FOTO: MELINDA KÅREMALM