Verkstadstidningen_3_2021 1
plåtbearbetning I Frihamnen kör lastbilen med Dur
mapressen ombord på en arbetsfärja för färd till Beckholmen. foton: per sjögren Kantpressen kom till kunden med färja Stockholms Reparationsvarv har köpt en Durma-kantpress av Intercut. Maskinen har nu levererats till kunden. Sista delen i denna långa färd, som startade i Turkiet, gick med arbetsfärja från Frihamnen till Beckholmen. D 30 et var i början av februari som Durmapressen, med beteckningen AD-R 30320, lossades och lyftes in i plåtverkstaden hos Stockholms Reparationsvarv på varvsön Beckholmen, ett stenkast från Stockholm city. Anders Holgersson, säljare på Intercut och den som har sålt Durmapressen, menar att det har varit en speciell och annorlunda leverans: –Det är inte varje dag man levererar en maskin till en kund med färja. Färden till Stockholm började med att kantpressen lastades på en lastbil vid Durmafabriken i Bursa. Lite mer än en vecka senare var lastbilen framme i Stockholm och Frihamnen där den backades ombord på en arbetsfärja. Därefter blev det ett par sjömils iskall färd till Beckholmen och Stockholms Reparationsvarv. Det går att ta sig till Beckholmen med bil och lite tyngre fordon. Maxvikten som bron mellan Beckholmen och Djurgården klarar är endast 20 ton. Då Durmapressen väger 17,1 ton och lastbilens vikt är cirka 19 ton fanns bara färje-alternativet för att kunna leverera maskinen hela vägen fram till kunden. Durma AD-R 30320 har en presskraft på 320 ton och en bocklängd på tre meter. Kantpressen kommer väl till pass för Stockholms Reparationsvarv som årligen reparerar mellan 50 och 100 fartyg. Varvet tillhandahåller också all nödvändig service till sina kunder beträffande reparationer, underhåll, ombyggnationer och moderniseringar av fartyg. Stockholms Reparationsvarv är fullt utrustade med torrdockor, kranar, kajer, förråd och verkstäder. Beckholmen är ett av Sveriges äldsta idag verksamma industriområden med rötter från 1600-talet och har varit reparationsvarv sedan 1850 talet. Ön ligger i den Kungliga nationalstadsparken. Verkstadstidningen var på plats både i Frihamnen och på Beckholmen. Vi återkommer längre fram i Verkstadstidningen med ett reportage om den Durmapress som Stockholms Reparationsvarv har köpt. Per Sjögren Kantpressen har precis lyfts ur lastbilen. Nu väntar man på en kraftig vagn som kantpressen ska sänkas ned på. Därefter ska kranbilen ”skjuta in vagnen” med pressen i plåtverkstaden. verkstadstidningen | 3 2021